marți, 26 noiembrie 2024

Explicația votului pentru C. Georgescu

Întrucât nimeni nicăieri nu a venit cu o explicație valabilă, clară, convingătoare pentru miracolul acestui vot cu totul ieșit din comun, vin aici și propun niște argumente care, cred eu, explică cel mai bine ce s-a întâmplat cu adevărat, dezvăluind secretul acestui număr de magie executat cu măiestrie de niște minți cu adevărat diabolice.

  Azi dimineață, în autobuz, am instalat pentru prima oară pe telefon Tik Tok, nu pentru că m-am trezit brusc atras de această aplicație, ci doar pentru că auzisem de influența acesteia asupra votării. Mă așteptam să descopăr oarece materiale electorale aici, însă în niciun caz la o asemenea amploare. Efectiv imediat cum am primit ok-ul pentru a deschide aplicația, chiar primul material care mi-a ocupat ecranul a fost o imagine cu candidatul C. Georgescu și un mesaj electoral bine ales, bineînțeles cu îndemnul subliniat de a-l vota pe acesta. Această imagine firește că nu a venit aleatoriu sau în urma unor căutări anterioare, din care aplicația să preia și să propună materiale similare, pentru că istoricul meu pe Tik Tok era absolut gol și nici nu dădusem vreo căutare. Cu degetul am rulat pe ecran următoarele imagini, videoclipuri, materiale oferite automat de aplicație și, ce să vezi, cam 90% erau cu sau despre candidatul C. Georgescu: sloganuri, îndemnuri, videoclipuri cu acesta sau ale altora ridicându-i osanale acestuia, atacuri la contracandidați cu mesaje scurte și bine țintite, fie scrise, fie rostite de acesta sau de naivi care i-au înghițit mesajele pe nemestecate și le reproduceau cu multă convingere.

  Trebuie înțeles că o asemenea strategie presupune mii de conturi și mii de persoane care să distribuie materialele, să susțină false dezbateri prin mesaje scrise pe diverse grupuri, persoane care să creeze acele materiale într-un mod cât mai profesionist, în urma unor studii sociologice, psihologice extrem de profesioniste, eficiente pentru manipularea persoanelor ce primesc aceste materiale prin Tik Tok, Facebook, Instagram etc. De asemenea, nu trebuie uitate taxele către Tik Tok, care nu au cum să fie foarte mici, având în vedere zecile sau sutele de mesaje trimise în mod repetat către milioane de adrese și conturi Tik Tok, Facebook etc., atât în țară, cât și în multe alte țări, către diaspora. O estimare a cheltuielilor pentru toate acestea e imposibil de făcut. Mă îndoiesc că miile de persoane care au stat zeci sau sute de ore cu ochii în calculatoare, trimițând mesaje, redistribuind mesaje primite prin tot felul de rețele, creând materiale digitale pentru susținerea candidatului, s-a făcut gratis. Aș risca o sumă de zeci de milioane de euro, bani care putem ghici de unde ar putea proveni.

   Scopul acestui efort digital uriaș a fost / este manipularea psihologică prin bombardarea cu astfel de mesaje. Efectul unui astfel de experiment este previzibil și firesc: victimele acestei manifestări au fost persoanele nehotărâte, cele neinformate, cele cu educație precară, cele total neinteresate cu adevărat de politică, pe care o tratează cu superficialitate, cu lehamite sau cu dezinteres total. Toți aceștia în momentul votării se trezesc că fie sunt indiferenți pe cine votează și votează la primul impuls, iar invazia de mesaje de pe Tik Tok le oferă doar o singură ofertă - știm cine; fie nu cunosc niciun candidat și, din comoditate, se lasă ușor convinși de prietenii deja convinși prin manipulare.

  Statistic, cei mai mulți votanți ai lui C. G. sunt tineri cu studii medii, adică acei oameni ocupați cu serviciul, distracții, jocuri pe calculator sau telefon, adesea total neinteresați de politică. Urmează un segment important în mediul rural, unde mulți oameni cu venituri precare se lasă ușor convinși de tinerii de mai sus, posesori de Tik Tok, care au găsit "întâmplător" candidatul potrivit, salvatorul națiunii, omul care are soluții pentru toate tipurile de probleme și răspunsuri categorice pentru toate gusturile și domeniile.

   Abundența de mesaje îmbietoare pe care, fără să fie neapărat atenți, le citesc pe telefon, toate focalizându-se pe același candidat, le transmite votanților îndemnul subliminal de a vota cu acest candidat, iar aceștia se supun acestei presiuni psihologice și votează cum li se spune fără să mai ezite.

  O constatare: în Republica Moldova, C. Georgescu a obținut sub 5% din voturi, în timp ce în Germania 70%, iar în alte țări importante (UK, Spania, Italia) - peste 40%. Cum se explică diferența dintre 5% Moldova și 70% Germania? Să fi renunțat sponsorul să plătească manipularea în Moldova? Sau, nu cumva moldovenii erau mai greu de prostit, asta după tentativele recente ale Rusiei în campania lor prezidențială, tentative dezvăluite de jurnaliști curajoși la televiziunea moldovenească?

  Concluzionând, experimentul psihologic la nivel de țară a reușit pe deplin deocamdată. Din fericire pentru țara-cobai (România), nu este totul pierdut; populația, presa, instituțiile statului au timp suficient să se trezească și să-i trezească la realitate și pe cei căzuți în transa asta. Cusurul acestui experiment este că trucurile folosite în turul 1 nu vor mai putea prosti electoratul și în turul 2, după ce vor fi date în vileag și explicate și după ce se vor fi luat măsuri pentru prevenirea repetării accidentului din turul 1.

  Nu este imposibil ca investigațiile și anchetele atente ce se fac acum să ducă la sancționarea candidatului C. G., poate chiar eliminarea acestuia din competiția electorală, fie din motive de practici ilegale, ori pentru nedeclararea fondurilor folosite (cine este atât de naiv să creadă că cineva poate să facă o campanie atât de amplă și complexă în zona digitală cu zero cheltuieli, după cum declară candidatul?), colaborarea cu un stat străin ostil pentru campania electorală etc.

  În turul 2 foarte probabil balonul se va fi desumflat și respectivul va rămâne cu un scor modest (20 - 30%). Ar fi de neînțeles ca mulți oameni să persiste în hotărârea de a vota cu acest candidat după dezbrăcarea completă a acestuia de ambalajul înșelător din prezent. Autoizolarea României și transformarea sa într-o țară non-grata ar duce la o sărăcire accentuată a unei mari părți din populație, iar acest pericol va fi cu siguranță insistent repetat și subliniat în timp util la toate televiziunile, pentru ca toți votanții să înțeleagă consecințele reale ale votului lor.