Ups, ce de oferte! Pe care să o aleg oare?
vineri, 14 iunie 2013
Păstorel şi comunismul
Epigramele acestea i-au fost
atribuite lui Păstorel Teodoreanu, însă, fireşte, nu au putut apărea în formă
tipărită în acea vreme, ci doar pe cale orală.
La venirea ruşilor
Pe drumeagul din cătun
Venea ieri un rus şi-un tun;
Tunul rus
Şi rusul tun!
Pe drumeagul din cătun
Venea ieri un rus şi-un tun;
Tunul rus
Şi rusul tun!
După prima vizită a lui Petru
Groza în URSS, Păstorel a scris:
Din Galaţi la Port Arthur
Petru Groza, în carlingă,
N-a văzut atâta cur
Cât ar fi putut să lingă.
Petru Groza, în carlingă,
N-a văzut atâta cur
Cât ar fi putut să lingă.
Armistiţiul ne-a impus
Să dăm boii pentru rus!
Ca să completăm noi doza,
L-am trimis pe Petru Groza!
Să dăm boii pentru rus!
Ca să completăm noi doza,
L-am trimis pe Petru Groza!
Din Banat Până la Iaşi
Se resimte lipsa sării,
Fiindcă cei mai mulţi ocnaşi
Au ajuns la cârma ţării.
La Pelişor, palat transformat de
regimul comunist în casă de creaţie:
Voi, creatori ai artei pure,
Ce staţi acuma la pădure,
Să fiţi atenţi când vă plimbaţi
Să nu călcaţi în ...ce creaţi!
Guvernul Groza:
În guvernul Groza, cel de
concentrare,
S-au primit trei membri, pentru
completare,
Însă ca să fie cabinet etern,
Îmi bag şi eu membrul... în acest
guvern!
Câte stele sunt pe cer
Toate pân' la ziuă pier.
Numai una, ca o proastă,
Şade pe uzina noastră...
Toate pân' la ziuă pier.
Numai una, ca o proastă,
Şade pe uzina noastră...
Americanilor
Dacă şi de astă dată
Se retrag din Orient,
Mă fac porumbelul păcii
Şi mă cac pe occident!
La restaurantul uniunii
scriitorilor
Beau băieţii, harnici,
De cu seară-n zori,
Unii sunt paharnici,
Alţii... turnători!
Epigrama nu e scula
Care-ţi poate şterge crima,
Dupa ce că scrii cu sula
Vrei să regulezi cu rima?
miercuri, 12 iunie 2013
câteva "prostioare"
”Înțeleptul nu spune
ce știe, iar prostul nu știe ce spune.”
Proverb turc
”Nimeni nu e destul de
inteligent ca să-l convingă pe un prost că e prost.”
Autor necunoscut
”Un prost găsește
totdeauna unul mai prost, care să-l admire.”
Boileau
”Proștii fac destui
bani, dar și banii fac destui proști.”
Autor necunoscut
”Oricine are dreptul
să fie prost, însă unii abuzează de acest privilegiu.”
Autor necunoscut
”Ataci părerea unui prost
și te trezești cu prostul întreg în discuție.”
Nicolae Iorga
Dumnezeu le-a dat unora creier de la ”reduceri”.
Șerban Gabriel
”E mai greu să-l convingi
pe om că e prost decât să-l minți că e deștept".
Jean d'Ormesson
Care e culmea originii? Să îţi faci
arborele genealogic şi să afli că eşti neam prost.
duminică, 28 aprilie 2013
un sfânt contemporan cu noi
Călugărul Mihai
Neamțu, dispărut dintre noi la 76 de ani, în anul 2000, are toate datele unui
destin fără pată, comparabil, aș îndrăzni să spun, cu cel al lui Isus Hristos.
Iată, pe scurt, datele care mă fac să afirm acest lucru.
Tatăl său a fost învăţător la
şcoala din satul Prilog şi cantor la biserica greco-catolică din localitate.
Prima născută în familie este Ana, sora care va sta alături de Mihai întreaga
sa viaţă, pentru a-l ajuta în misiunea sa. Familia a avut 12 copii. Mihai termină 5 clase
elementare şi rămâne cantor în biserica greco-catolică locală. La un moment
dat, împreună cu sora sa, Ana, simte chemare la călugărie.
Printre multele semne
supranaturale care susţin vocaţia sa specială, iată numai unul: când era mic
copil, părinţii îl purtau cu ei la câmp, la muncă. În locul în care se găsea el
începea brusc să plouă, iar în jur cerul era perfect senin. Astfel, părinţii au
fost obligaţi să-l lase acasă, între icoane.
La 14 ani cade dintr-un copac şi se răneşte grav la
mâna stângă. Tot braţul stâng devine semiparalizat. În timp, semiparalizia cuprinde
întreaga parte stângă a corpului. Astfel începe o viaţă de suferinţă şi
sacrificiu. Această suferinţă o va purta până la sfârşitul vieţii. În acest
context, trebuie spus că Fecioara Maria i s-a arătat de
multe ori, începând din copilărie. La ceva timp după acest incident, într-o
viziune, Fecioara Maria îi cere să aleagă între propria vindecare şi harul de a
vindeca oameni, prin propriul sacrificiu de bună voie. Mihai alege să sufere în
numele Domnului de bună voie, pentru ”a completa suferinţele care lipsesc
Corpului Mistic al lui Isus”.
Prin harul de a vedea în adâncul
oamenilor, acesta putea identifica cu mare precizie bolile corpului, ale sufletului
şi ale spiritului uman, vindeca persoanele bolnave, îi ajuta pe cei în
nevoi, convertea atei, întorcea la credinţă pe cei rătăciţi; făcea toate
acestea cu rugăciunea, cu sacrificiul personal şi cu ajutorul unor reţete din
plante primite prin inspiraţie de la Dumnezeu. Sunt confirmate sute de mii de
vindecări şi convertiri miraculoase în România şi în străinătate.
"Unchiul" Mihai nu s-a
abătut niciodată de la regulile Bisericii Greco-Catolice şi ale Ordinului
Sfântul Vasile. În acest sens, există nenumărate mărturii de preoţi și călugări
(catolici şi ortodocşi). Aceia care l-au îndrumat în viaţa spirituală spun că
nu a avut niciodată vreun păcat. Confesiunea fratelui Mihai se transforma
adeseori într-o lecţie spirituală chiar pentru confesori.
Părintele Leon,
discipolul său cel mai apropiat, povestește: "Unchiu Mihai, cum îi spuneam toți, mi-a
mărturisit că, la vârsta de vreo cinci ani, când l-a
întâlnit pe Hristos la Euharistie, adică la prima Împărtășanie de care își
amintea, a simțit că se schimbă ceva în ființa lui. A pornit la cules de
plante cu Anuca, sora sa, prin toate pădurile astea, fără să fi primit
învățătură de la cineva, și le știa foloasele pentru
sănătate, de parcă i le-ar fi șoptit Duhul Sfânt!". Sora Anuca
întărește cele spuse de părinte. "Parcă ziceai că-i crește priceperea de
la zi la zi. Pe la 13 ani, s-a trezit că paralizează... Nu s-a mai putut scula
din pat! Părinții, săracii, se tot întrebau pentru ce păcate să plătească
tocmai cu o așa nenorocire. Dar el mi-a spus să mă duc în pădure și să-i aduc
anume plante de leac, ca să-i fac un ceai. Numai așa s-o vindecat, de unul
singur, da' nu i-o trecut de tot, c-o ramas cu puțină greutate la vorbă, până la bătrânețe. Nimeni
n-o știut ce-o avut atunci, da' nu ne-am mai îndoit de priceperea lui niciodată!
Pe vremea comuniștilor ne-am câștigat pâinea culegând plante pentru Plafar,
numai că Mihai nu le-o dat listele lui cu ceaiuri, ca să nu-l creadă
nebun."
Pe măsură ce treceau anii, vestea că un țăran din satul
Prilog face vindecări, pune adevărate diagnostice medicale și are liste de
ceaiuri naturale, numite mai târziu Ceaiurile
de viață lungă, s-a răspândit în Țara Oașului, în restul Maramureșului și
în întreg Ardealul, ajungând până la București. Mii și mii de oameni au trecut
pe la casa lui Mihai Neamțu, aflându-și alinare sufletească și trupească.
"Erau primiți toți, de dimineața până seara, iar recompensele materiale
n-au fost niciodată acceptate!", precizează părintele Leon.
Faima de
vindecător a lui Mihai Neamțu a luat o asemenea amploare încât, pe la începutul
anilor '80, l-au vizitat la Prilog și persoane publice, ca terapeutul Valeriu
Popa sau poetul Adrian Păunescu, care a publicat și un reportaj în revista
"Flacăra". La sugestia aceluiași, însuși Nicolae Ceaușescu l-a chemat
pe vindecător la București, după ce fusese operat de prostată a doua oară. Sora
Anuca își amintește: "Întâi o vrut să ne trimeată elicopteru', da' ne-o fost frică. Atunci
or venit să ne ia cu mașinile. Am mers și eu, ca să nu-l las singur. Mihai o
vorbit cu Ceaușescu, l-o pipăit, l-o privit și i-o dat rețeta ceaiului din
coaja de mesteacăn împotriva cancerului. Acela o făcut ochii mari când o auzit
că trebuie să meargă în pădure, ca să taie un mesteacăn de statura sa și la fel
de mare cât lățimea capului său. Nu știu dac-o ajuns să
mai bea ceaiul acela, da' Mihai, dupa ce-am plecat, mi-o zâs acasă: Degeaba-l bea, că ăsta nu moare de moarte
bună!. Și așa o fo', că l-or pușcat, după câțiva ani...".
Pe lângă
Ceaiurile de viață lungă ce l-au facut atât de vestit, monahul de la Prilog a
lăsat unuia dintre apropiații săi, părintele Partenie Lamurean din Oradea, o
celebră Listă cu cele 24 de cuvinte care nu trebuie rostite niciodată.
Pe cât par de simple, pe atât sunt de profunde și tulburătoare semnificațiile
creștine ale acestor învățături.
Monahul mai ține
să precizeze că ele "sunt cele 24 de scaune despre care vorbește Sf. Ioan
în Apocalipsă. Masa din mijlocul scaunelor este lumea care va fi judecată după
cele 24 de cuvinte". Iată lista lor: 1) Sudalma 2)
Blestemul 3) Dracul 4) Răul 5) De ce ai facut? 6) Nu a trebuit să faci! (probabil
Nu trebuia să faci! - nota mea) 7) Nu
ai facut bine! 8) Nu știu 9) Nu pot 10) Nu reușesc 11) Baiul 12) Greul 13)
Necazul 14) Nu merg 15) Nu fac 16) Nu vreau 17) Nu văd 18) Nu aud 19) Nu găsesc
20) Nu înțeleg 21) Am uitat 22) Am pierdut 23) Am spart 24) Am stricat...
Este limpede,
așa cum reiese și din această enumerare, că monahul de la Prilog recomanda
evitarea oricărei negații, mai ales negarea actelor fundamentale, ferirea de a
enunța orice fel de neputință și în general exprimarea unor cuvinte
"cheie" cu semnificație gravă, precum "sudalma" (înjuratura),
"dracul" (cu toate sinonimele, mai puțin cele biblice) etc.
De pildă,
"răul", cu toate posibilele variante ce
gravitează în jurul său, "se poate spune în rugăciune, se poate citi, se
poate scrie. Dar acei care-l rostesc vor avea sigur parte de el". "De
ce ai făcut? Nu a trebuit să faci! Nu ai făcut bine!", adică numerele 5, 6
și 7 pe lista interdicțiilor, își află urmatoarea explicație: "Aceste
expresii sunt asemănătoare, iar prin nefolosirea lor învățăm să nu mustrăm pe
nimeni și să nu facem observații nimănui. Cuvântul atinge sufletul, îl poate
mângâia sau ucide. Nu avem nici un drept să judecăm pe
nimeni (...) Să înlocuiți cele trei expresii cu ar fi mai bine să faci așa
și să arătați cum trebuie făcut."
Și încă un aspect interesant subliniat de acest monah: cel mai important act de voință și de penitență pentru orice creștin,
pe lângă ajunările periodice, rămâne "canonul tăcerii". Monahul îi învață pe oameni să nu vorbească fără a fi
întrebați, decât în cazuri explicite, să vorbească puțin și concis și să-și
aleagă două ore pe zi, în răstimpul cărora să evite orice conversație, putând
doar citi sau scrie. Cu atât mai bine ar fi dacă acele ore ar coincide
cu rostirea în gând a unui Rozariu sau a mai multor rugi. Urmarea statornică a
acestei terapii are drept consecință binefăcătoare dezvoltarea atenției față de
orice vorbe care se rostesc și prudența crescută în vederea evitării cuvintelor
cu rezonanțe negative, profund dăunătoare.
miercuri, 17 aprilie 2013
muzica lui Caragiale
Foarte puţini ştiu că I. L. Caragiale era un
foarte mare meloman, dar şi un remarcabil critic muzical şi prieten apropiat al
generaţiei enesciene de muzicieni de la începutul secolului XX.
Însuşi fondatorul Operei Române,
George Ştephănescu, confirmă profesionalismul muzical al lui Caragiale: „Pe lângă darul de a scrie
- mărturisea compozitorul într-o scrisoare adresată dramaturgului în 1901 -
D-ta mai ai şi darul foarte rar de a înţelege celelalte arte mai bine
decât mulţi specialişti.” (sublinierile aparţin lui George
Ştephănescu)
Cella Delavrancea îl citează vechiul
ei sfătuitor şi prieten, Ion Luca Caragiale, într-o scrisoare către o
discipolă a sa: „Acum mulţi, mulţi ani, cineva a scris despre o fată tânără. A
povestit c-a îmblânzit un cal năzdrăvan şi c-a uimit o lume întreagă.
Scriitorul era Caragiale, fata se numea Cella Delavrancea, iar calul năzdrăvan
era pianul. Acum e rândul meu să scriu despre o copilă minunată care a
îmblânzit un cal năzdrăvan şi a parcurs cu el un drum greu, care o va duce la
glorie…” (1955).
Însă argumentele decisive sunt
admirabil susţinute de fiica scriitorului, Ecaterina Logadi, prin epistola ce a
adresat-o lui Viorel Cosma în 1962, cu ocazia adunării mărturiilor necesare
redactării de către acesta a articolului Caragiale şi muzica (publicat
în revista Muzica în acelaşi an).
Stimate Domnule Cosma,
Este
o deosebită plăcere ce mi-aţi oferit cerându-mi să scriu câteva rînduri despre
ce iubea mai mult părintele meu în domeniul artei, muzica.
Se ştie că era un pasionat meloman, totuşi a fost judecat destul de superficial
de unii din cei care au cercetat această latură a înclinaţiunilor sale. Am
auzit adesea spunîndu-se că tatăl meu era într’adevăr muzical, dar nepregătit
şi absolut neştiutor de elementare noţiuni şi reguli muzicale.
Din tot ceea ce îmi amintesc eu, pot să vă lămuresc dându-vă dovezi contrarii,
care sunt convingătoare.
Tata cunoştea enorm de
multă literatură muzicală, aproape ca un muzicolog de profesie. Toate
simfoniile de Beethoven, care era idolul lui, ar fi putut să le dirijeze,
indicând intrările fiecărui instrument, cu însemnătatea şi intensitatea lui. Le
fluera de la un capăt la altul, făcând comentarii asupra lor care erau găsite
juste şi valoroase chiar de muzicanţii de profesie.
Dar nu cunoştea numai opera „Titanului” cum îl numea el pe preferatul lui, ci
şi muzica italiană dinainte de Bach, pe Vivaldi, Scarlatti şi mulţi alţii, apoi
toate uverturile lui Mozart, opere nenumărate, Bach, Haendel, pe care-l chema
„Puişorul” (tradus în româneşte din germană); îl iubea pe „Papa Haydn” -
ajungând până la Schubert şi Schumann - şi la sfârşit descoperirea care l-a
încântat, chiar când a crezut că se sfârşise pentru el posibilitatea de-a mai
îndrăgi pe alţii. A venit într’o zi emoţionat după un concert în care ascultase
o simfonie de Brahms. Era fericit descoperind că „Titanul are un nepoţel!”
Pe Wagner nu a putut să-l asculte îndelung, păstrând mereu rezerve. Totuşi era
frământat de genul pe care încă nu-l pătrunsese. E de presupus că până la urmă
s-ar fi lăsat condus cu încetul de „Titanul no II”.
Nu s-a împăcat însă niciodată cu tonul minor al melancolicului Chopin şi de
asemenea cu tristeţea necontenită a lui César Frank, spunând că-i vine să
„leşine sau să bocească”. Îi plăcea Beethoven pentru optimismul şi eroismul lui
plin de măreţie.
Tata avea un auz muzical de
mare precizie şi nimic nu-l supăra mai mult ca distonarea. Spunea
adesea: „cum puteţi voi să cântaţi atât de fals, - eu, să vreau, nu pot”!
Eu
aveam un glas drăguţ în tinereţe şi cântam uneori fără să bănuesc că mă ascultă
tata - dar dintr’o dată îi auzeam vocea protestatară din camera de alături:
„N’auzi că e fals! E „do” natural, - de ce schimbi tonul?!”
Cunoştea perfect intervalele şi toate
tonurile cu legile lor. Simţea perfect toate stilurile proprii fiecărui
compozitor. Într’o zi, persecutat de un pasaj care nu şi amintea de unde
aparţine, i-a scris în grabă prietenului de la Leipzig, Paul Zarifopol, notând
acel pasaj şi rugându-l să-i răspundă în grabă dacă aparţine altcuiva decât lui
Haendel. Era o bucată puţin cântată şi i-a trebuit lui Zaritopol mult timp ca
să-l descopere. Într’adevăr era din Haendel.
Îi plăceau mult valsurile lui Johann Strauss şi le fluera cu toată graţia şi
stilul cerut, făcând ritardante şi ritmuri de o rară gingăşie, cu triluri de
pasăre.
În corespondenţa lui cu Zarifopol, probleme diverse muzicale revin cu
insistenţă. Tata îi cerea mereu lămuriri, iar Zarifopol îi răspundea scriind pe
portativ explicaţiile cerute de el cu pasagii întregi de muzică, spre a le
trece mai uşor de înţeles tatii. Astfel, nu este de admis că dânsul nu avea
nici măcar cunoştinţe elementare de muzică şi că nu ar fi ştiut nici măcar
alfabetul muzical - după cum s-a spus uneori, dacă vorbea acest limbaj cu
Zarifopol, cu care se înţelegea astfel.
De asemenea îl supăra „lipsa de respect al ritmului” zicea că foarte des
confundă unii muzicanţi măsura de 2/4 cu cea de 4/4. Mai spunea că totul se
poate învăţa în muzică afară de ritm, cu care trebue să te naşti.
Despre prietenii lui muzicanţi din trecut îmi amintesc doar de două nume:
Caudella şi Wachmann. Despre cel din urmă vorbea cu mare admiraţie şi spunea că
învăţase multe de la el. Îl cunoscuse la Maiorescu în casă, dar îl vizita
deseori la el şi se împrietenise şi cu Dna Wachmann. Apoi s-a legat de
Dumitriu, pianist şi profesor la Conservator. Tata îl botezase „Maestrul
Metronomide”, fiind că era de origine grec şi muzicant. Îl aducea mereu acasă
şi ne-a făcut să luăm lecţii de pian cu el. Vara, când plecam în vacanţă la
Sinaia, tata îl aducea să stea cu noi într’o casă din aceeaşi curte cu noi.
Tata aducea o pianină şi asculta cum cântă pe când noi eram lăsaţi să ne
bucurăm de vacanţă.
Când
am plecat să ne stabilim la Berlin, tata a invitat şi pe Metronomide, care a
stat 6 luni la noi.
La noi, la Berlin se făcea multă muzică. Aveam un pian mare, o pianină şi o
epinettă. Se cântau bucăţi pentru două piane. Zarifopol care era un bun
muzicant cu mare facilitate de descifrat şi Cella Delavrancea îi făceau toţi
toate plăcerile, cântând ore întregi pentru el.
Deseori îi anunţa Zarifopol câte un concert important la Leipzig - atunci tata
pornea cu primul tren ca să ajungă să-l asculte. Când auzea muzica pe
gustul lui, se schimba la faţă şi fericirea se arăta în ochii lui, în care
sclipeau adesea lacrămile.
Acestea sînt amintirile care le am păstrat despre preocupările muzicale ale
tatălui meu şi cred că sînt prin ele înşile grăitoare pentru conturarea laturei
muzicale în personalitatea lui I.L. Caragiale.
luni, 1 aprilie 2013
piedestalul gol
Înţelepciunea presupune o
echidistanţă olimpiană faţă de umorile mici. Până prin anul 2000, recunoşteam
această trăsătură la domnii Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, pe care de aceea
îi admiram în cel mai înalt grad. Admiram la aceştia calmul imperturbabil,
claritatea şi uşurinţa exprimării ideilor, umorul fin, dar şi modestia, bunul
simţ şi, evident, cultura vastă, pe care le remarcam atât în dialogurile
televizate, cât şi în cărţile lor. Distanţa faţă de jungla politică, pe care o
luaseră aceştia în primii ani de după evenimentele din decembrie 1989, mi s-a
părut opţiunea corectă pentru nişte oameni percepuţi de foarte mulţi ca nişte
veritabili înţelepţi ai neamului (ministeriatul dlui Pleşu la Cultură şi la
Externe l-am perceput atunci, ca şi acum, ca neafiliat politic, ca pe o favoare
făcută de acesta clasei politice de atunci, în interesul superior al ţării, la
fel ca şi funcţia de consilier prezidenţial acceptată pentru scurt timp mai
târziu). Am avut convingerea mult timp că aceşti doi corifei ai culturii române
nu pot/vor fi nicicând pervertiţi de micimea zbaterii junglei politice şi că
vor şti mereu să-şi păstreze nealterată această imagine olimpiană, pe drept
câştigată de-a lungul timpului prin activitatea lor asiduă spre binele culturii
române.
Această admiraţie mi-a fost zdruncinată, din
păcate, extrem de serios în ultimii ani. Până la un punct, pot înţelege
preferinţele politice ale oricui (însuşi Eminescu a avut anumite preferinţe
politice, ideologice). Însă a coborî de pe piedestalul cel mai înalt pe care ai
ajuns după atâta trudă, după atâtea sacrificii şi neajunsuri sau neplăceri îndurate în
perioada comunistă, doar pentru a te înregimenta de partea unui personaj politic
ca actualul preşedinte, mi se pare cu totul de neînţeles, chiar şocant.
Niciodată nu voi accepta că aceştia nu au
avut cunoştinţă de subiectul "flota", de secvenţa cu lovirea copilului, de
situaţiile controversate ale afacerilor fratelui sau legate de sprijinul făţiş
al propriilor fiice în domeniul locativ sau electoral, de denigrarea regelui
(de ce aţi tăcut atunci, stimaţi domni?), de implicarea cu efecte dezastruoase
a acestuia în deciziile guvernamentale sau în justiţie, etc.
Nu am auzit niciodată un gest dezaprobator
sau măcar de reţinere faţă de acţiunile preşedintelui (şi revin aici numai cu
exemplul cel mai evident: lipsa de reacţie a acestora la atitudinea acestuia
faţă de rege, domnii Pleşu şi Liiceanu fiind pro-monarhişti notorii).
În schimb, spre şocul meu, deşi ambii sunt apariţii
extrem de discrete în spaţiul public, aşa cum de altfel le stă bine unor oameni
de asemenea ţinută intelectuală, i-am descoperit pe ambii la televiziuni
aservite preşedintelui, combătând, criticând vârtos şi cu talent, fără nicio
reţinere, pe adversarii politici ai preşedintelui.
Mi se pare axiomatic că nimeni nu este sfânt
în politică: nici actualii guvernanţi, dar nici actualul preşedinte; în
consecinţă, este firesc că toţi politicienii sunt criticabili, pentru
compromisuri mai mult sau mai puţin blamabile. În acest caz, cum îmi justifică
cei doi opţiunea lor de afinitate politică, în aşa fel încât să-mi recapăt admiraţia
faţă de dânşii, profund afectată acum? Spunând înainte de alegeri (dl. Pleşu)
că îl preferă pe Băsescu (lui Geoană) pentru că are umor şi că va avea ocazia
din când în când să se distreze la glumele prezidenţiale?
Oare cei 89% dintre români care au cerut
suspendarea s-au înşelat, iar domnii Pleşu şi Liiceanu, în înţelepciunea lor,
au văzut binele pe care dl Băsescu vroia să ni-l facă cu forţa, întocmai precum
Brătianu în anii '20? Sau, cine ştie, cei doi intelectuali or fi fost cumva ameninţaţi cu
moartea de oamenii preşedintelui (sic!) ? Or, şi mai trist: să fie cumva
şantajabili? (or fi existând, poate, niscai dosare, pregătite din timp de
vechii prieteni cu ochi albaştri ai preşedintelui?)
Semnele de întrebare rămân. Pentru mine,
însă, un lucru e cert: domnii Pleşu şi Liiceanu au părăsit, din păcate,
piedestalul!
duminică, 10 martie 2013
despre femei, cu obidă
"Sfinx, hidră, leoaică, viperă, ce înseamnă toate astea? Absolut nimic,
în faţa rasei execrabile a femeilor" Anaxilas
"Nimic nu e mai rău pe lume ca o femeie, decât o altă femeie"
Aristofan
"Femeia, spune Biblia, este ultimul lucru pe care Dumnezeu l-a creat. A
trebuit să o creeze sâmbătă seară, adică atunci când te simţi obosit"
Alexandre Dumas fiul
"Femeia reprezintă adeseori punctul slab al soţului" James Joyce
"Femeia reprezintă cea de-a doua greşeală a lui Dumnezeu"
Friedrich Nietzsche
"Ar trebui să spunem că femeia e un animal frumos, fără blană, a cărui
piele este foarte căutată" Jules Renard
"Atunci când trupul meu va fi pe jumătate pus în groapă, abia atunci
voi spune ce cred despre femei, iar apoi voi trage repede peste mine lespedea
mormântului" Lev Tolstoi
"Femeile se împart în două categorii: cele urâte şi cele machiate" Oscar Wilde
luni, 28 ianuarie 2013
esența gândirii lui Tolle Eckhart
The
primary cause of unhappiness is never the situation but your thoughts
about it.
One
of the key elements in Tolle's teaching is that,
Deep
within the mind is absolute stillness in which one can experience
'the joy of Being' .
miercuri, 26 decembrie 2012
sâmbătă, 17 noiembrie 2012
e bine de ştiut că...
- într-o situaţie de urgenţă, dacă n-ai mâncare, poţi să mânânci şi
furnici, sunt acrişoare la gust. Iar cele aflate în zone mai neumblate
de om au gust de lămâiţă.
- gândacii nu sunt foarte buni la gust, dar au proteine şi te salvează de foame, şi melcii la fel. După ploaie, poţi găsi o sută de melci într-un spaţiu foarte mic, dar nu poţi mânca mai mult de şase fiindcă stomacul e neobişnuit să-i digere.
- gândacii nu sunt foarte buni la gust, dar au proteine şi te salvează de foame, şi melcii la fel. După ploaie, poţi găsi o sută de melci într-un spaţiu foarte mic, dar nu poţi mânca mai mult de şase fiindcă stomacul e neobişnuit să-i digere.
- când
ţi-e foame, poţi mânca aproape orice iarbă. Scoarţa de copac nu e
nutritivă, dar păcăleşte creierul că ai mâncat ceva.
(Radu Peştean dixit)
Viaţa în sălbăticie
De trei ani, de când a părăsit oraşul şi a luat drumul pădurii, fostul ofiţer SRI, Relu Peştean, simte că s-a născut a doua oară. Doarme în fân, umblă numai desculţ, iar dimineaţa se spală pe faţă cu rouă. Și este ferm convins că ne-am născut cu toţii şamani, numai că am uitat asta. Până acum trei ani, Relu Peştean nu mersese niciodată desculţ prin iarbă, se mândrea că este fiul oraşului, născut şi crescut în lumea strâmtă a betoanelor. Dar într-o zi a avut o revelaţie: viaţa adevărată nu-i oraşul, ci natura şi sălbăticia. Atunci a abandonat totul, casă, serviciu, şi-a pierdut familia şi prietenii şi a luat-o singur de la capăt. O vreme a dormit în stradă; acum casa lui e un pat de paie sub cerul liber, sub şura unor prieteni.
De trei ani, de când a părăsit oraşul şi a luat drumul pădurii, fostul ofiţer SRI, Relu Peştean, simte că s-a născut a doua oară. Doarme în fân, umblă numai desculţ, iar dimineaţa se spală pe faţă cu rouă. Și este ferm convins că ne-am născut cu toţii şamani, numai că am uitat asta. Până acum trei ani, Relu Peştean nu mersese niciodată desculţ prin iarbă, se mândrea că este fiul oraşului, născut şi crescut în lumea strâmtă a betoanelor. Dar într-o zi a avut o revelaţie: viaţa adevărată nu-i oraşul, ci natura şi sălbăticia. Atunci a abandonat totul, casă, serviciu, şi-a pierdut familia şi prietenii şi a luat-o singur de la capăt. O vreme a dormit în stradă; acum casa lui e un pat de paie sub cerul liber, sub şura unor prieteni.
sâmbătă, 27 octombrie 2012
fericirea lui Steinhardt (şi nu numai!)
Nicolae Steinhardt, în Jurnalul fericirii:
„Înţeleg
„Înţeleg
- că nu se cuvine să
facem nici un rău nimănui, că orice dezordine, mojicie, brutalitate, ceartă,
enervare, dispreţ, jignire e de la diavol;
- că făptuirea binelui e maxima cea mai egoistă pentru că
singură ea dă liniştea şi împăcarea cu sine; că buna purtare şi colecţionarea
de fapte bune sunt acel unic al nostru avut de care putem oricând dispune (nu
poate fi luat la nici o percheziţie);
- că oricine putând oricând ajunge, de unul singur, într-o
celulă de închisoare ori măcar pe un pat de spital ori să se pomenească fără
somn la ora două noaptea (ora teribilă a lucidităţii), nimic nu e mai amarnic şi mai aproape de iad - folosind un
vocabular strict egoist - decît
amintirea faptelor urîte, rele, meschine; decît golul talanţilor nefolosiţi
şi darurilor irosite;
- că aşadar se cuvine
a face binele cît mai e timp, înainte de a se ajunge la starea în care
nu mai rămîne decît a fi (modalităţi ale lui a fi: după
moarte, în închisoare, pe patul de spital, în deznădăjduită - ori iremediabilă
- singurătate, la însingurată bătrîneţe sau, în registre minore: plimbîndu-ne
pe stradă, aşteptînd la stop, puşi la refec în faţa unui ghişet);
- că, adunînd
amintiri frumoase (dar nu regretul unor clipe de plăcere trecătoare, căci şi
acela e chin), ne construim la drept
vorbind noi înşine paradisul, care nu-i decît o sumă de fapte bune, de acţiuni
nobile ori eroice, de purtări mărinimoase a căror aducere aminte e o sobă
veşnic dulce şi caldă, un prilej de îndreptăţită şi calmă binefăcătoare
mulţumire pentru a fi fost feriţi de schime şi josnicii;
- că siguranţă şi logică absolută
nu avem, dar ştim întotdeauna ce se cade să facem, modest; ştim! Cu alte cuvinte, Dumnezeu e cu desăvîrşire
absent în lume, dar e şi cu desăvîrşire prezent în lăuntrul nostru, aşa cum
spune Kierkegaard, aşa cum a tunat şi Sf. Bonaventura; Dumnezeu este eminamente
prezent sufletului ba şi chiar imediat cognoscibil.
miercuri, 19 septembrie 2012
... şezum şi plânsăm
Din graiul neaoş românesc străvechi:
La
apa Vavilonului,
Jelind
de ţara Domnului,
Acoló
şe(d)zum şi plânsăm
La
voroavă ce ne strânsăm,
Şi
cu inemă amară,
Prin
Sion şi pentru ţară,
Aducându-ne
aminte,
Plângeam
cu lacrămi herbinte.
Dosoftei, Psalmul
lui David, 136 (sec. XVII)
miercuri, 2 mai 2012
puţini ştiu că....
- pisicile nu se dau în vânt după lapte. În plus, din cauza lipsei unei enzime necesare digestiei, laptele le provoacă diaree.
- din orice unghi ar fi privită, Mona Lisa pare să te privească mereu în ochi. Secretul? Un ochi al personajului portretizat trebuie să se afle pe linia verticală mediană a tabloului.
- de regulă, fiecare obiect are un nume. Şi totuşi, în urmă cu câţiva ani s-a descoperit că nimeni nu ştia un nume pentru obiectul ce separă marfa pe banda de la casa de marcat a unui supermarket.
- cel mai sănătos somn, cu cel mai benefic efect pentru sănătate, este cel din primele 2-3 ore de după adormire, indiferent dacă are loc înainte sau după miezul nopţii.
- transpiraţia nu are miros. Mirosul urât vine din descompunerea substanţelor organice din transpiraţie, ce servesc ca hrană pentru diverse bacterii.
- deodorantele nu împiedică transpiraţia, ci împiedică/încetinesc înmulţirea acelor bacterii responsabile de mirosul neplăcut. În schimb, antiperspirantele împiedică într-adevăr transpiraţia, închizând porii.
- mâncatul la ore târzii îngraşă şi nu este sănătos. Nu există niciun studiu care să demonstreze aşa ceva.
- cei care consumă moderat alcool au o medie de viaţă mai mare decât a celor care nu beau deloc. Sunt benefice vinul roşu, vinul alb, berea şi chiar tăriile. Prin consum moderat se înţelege 40g de alcool pur zilnic, cantitate ce corespunde la o jumătate de sticlă de vin, un litru de bere sau două şpriţuri.
- corpul nu deosebeşte căldura din hrana caldă. Deci este indiferent dacă alimentele consumate sunt reci sau calde.
- cea de-a cincea poruncă, "să nu ucizi", este tradusă greşit. De fapt, porunca sună astfel: "nu trebuie să ucizi în afara legii". Altfel spus, prin porunca aceasta nu se interzicea pedeapsa cu moartea.
- profetul Isaiia a scris în cartea sa că "o tânără fată / fecioară (alma, în ebraică, are cele două sensuri) va primi Duhul Sfânt şi va naşte un fiu." Traducerea grecească a Evangheliei a optat pentru termenul monosemantic fecioară.
- Iisus Hristos se numea de fapt Josua sau Jeschua (ce înseamnă a mântui). Iisus e varianta greacă a numelui, la fel şi titlul de Hristos (cel uns), care e traducerea termenului ebraic masiah (Mesia).
vineri, 20 aprilie 2012
gânduri...
Mulţi anonimi au emis gânduri interesante, isteţe, demne de a fi menţionate în analogii. Din păcate e musai ca autorii citatelor să aibă un minim de notorietate publică pentru ca acestea să fie reţinute de contemporani sau de posteritate. Primul gând îmi aparţine, celelalte i se datorează lui Orson Welles.
- Bătrâneţea este plină de suferinţă şi neputinţă tocmai pentru a face gândul morţii mai suportabil şi, poate, mai dezirabil.
- We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone. (Ne naştem singuri, trăim singuri, murim singuri. Numai prin dragoste şi prietenie putem trăi pe moment iluzia că nu suntem singuri.)
- I don't pray because I don't want to bore God. (Nu mă rog pentru că nu vreau să-l plictisesc pe Dumnezeu.)
luni, 26 martie 2012
muzica mea preferată
Am selectat aici melodiile pe care le-am ascultat de cele mai multe ori, evident, cu cea mai mare plăcere. Marea majoritate se numără printre preferinţele mele şi în prezent. Recomand oricui să asculte cât mai multe dintre aceste piese. Cu siguranţă nu va regreta! (Mai toate piesele pot fi găsite cu uşurinţă pe Trilulilu sau/şi pe You Tube.)
P.S. Am exclus muzica clasică nu pentru că îmi place mai puţin, ci din cauza dificultăţii recunoaşterii fragmentelor/pieselor după titluri de către publicul larg, iar aici mă includ şi pe mine însumi.
STRĂINĂ
ambientală:
John Kaizan Neptune - Golden lotus, Karunesh - Alibaba, Solitude, Nicos - Secret love, Omar Farik - I love you, Osman Ismen - Kale, Sina Vodjani - Straight to the heart, Yorgos Kazantzis - Sorocos, At Elafonisi, Chris Spheeris - Eros, Klaus Schulze - Nowhere, now here, Krishnapyar - Tu Pyar Ka Sagar Hai, Enigma - Celtic Dream, Dream of the dolphin, Enya - Caribean blue, Storms in Africa, Jean Michel Jarre - Equinoxe 1, Equinoxe 3, Equinoxe 4, Aero, Magnetic fields 2, Oxygene 2, 13, Yanni - Midnight hymn, Nightingale, One man's dream, Reflections of passion, Renegade, Swept away, Tribute.
varia:
Francesca Gagnon (Cirque Du Soleil) - Alegria, Joe Satriani - Always with you, Steve Howe - Mood for a day, Metallica - Nothing else matters, The unforgiven, Mike Oldfield - Ommadawn, Foreign affair, Tubular bells, Jethro Tull - Bouree, Elegy, The whistler, Wond’ring aloud, Tori Amos - Crucify, Parasol, Black dove, Tatu - 30 minutes, All the things she said, Gomenasai, Shania Twain - It only hurts when I'm breathing, Forever and for always, When you kiss me, Queen - Love of my life, Bicycle race, Bohemian rhapsody, Who wants to live forever, Prince - Purple rain, Raspberry beret, The most beautiful girl, Colonized mind, Cream, The beautiful ones, The holy river, Genesis (Phil Collins) - Throwing it all away, Invisible touch, Land of confusion, In too deep, Phil Collins - Against all odds, Separate lives, Marillion - (din Misplaced childhood) Kayleigh, Blind curve, Lavender, Heart of Lothian, Bitter suite, Peter Gabriel - Red rain, In your eyes, Don’t give up, Pink Floyd - Shine on you, Hey you, Rihanna - Unfaithful, Rehab, Roxette - It must have been love, Scorpions - Holiday, Send me an angel, When the smoke is going down, Sting - Russians, Fields of gold, The Beatles - Yesterday, Hey Jude, Michelle, Let it be, Bruce Hornsby - The way it is /Tupac - Changes, Bangles - Manic Monday, Eternal flame, Deep Purple - Child in time, When a blind man cries, Alphaville - Forever young, Kim Carnes - Bette Davis eyes, Brian Adams - Heaven, Martika - Love thy will be done, Gwen Stefani - Early winter, Jojo - Too little too late, Leave (get out), Katy Perry - Not like the movies, Firework, Charles Aznavour - La Boheme, Emerson, Lake & Palmer - C'est la vie, Pictures at an exhibition, Yes - Close to the edge, Kansas - Dust in the wind, Kiss - Forever, David Holmes - 69 Police, Air Supply - All out of love, Making love out of nothing at all, ABBA - The winner takes it all, Chiquitita, Happy new year, Celine Dion - It's all coming back to me now, A new day has come, Cyndi Lauper - All through the night, Time after time, True colors, Delta Goodrem - I can't break it to my heart, Not me not I, Dire Straits - Brothers in arms, Sultans of swing, Marc Anthony - When I dream at night, Jewell - Hands, Led Zeppelin - Stairway to Heaven, Kashmir, Olivia Newton John - A little more love, Faith Hill - Cry, Thalia - No me enseniaste, Evanescence - My immortal, Boston - More than a feeling, Christina Aguilera - Oh mother, Michael Jackson - Beat It, Peter Cetera - Glory of Love.
jazz:
Dave Brubeck - Take five, Keith Jarrett - Life, Koln concert, Chick Corea - Spanish fantasy, John Lee Hooker - Chill out, The healer, Bobby McFerrin - Circlesong 6.
ROMÂNEASCĂ
folk:
Alexandru Andrieş - Cea mai frumoasă zi, Celelalte Cuvinte - Dacă vrei, Gong, O să am, Dan Andrei Aldea - Goliath, Om bun, Ecoul - Partajul, Zbor spre nesfârşit, Mircea Baniciu - Canarul, Cu tine în gând, Mugur de fluier, Numărători de ploi, Fată verde (Phoenix), Nicu Alifantis - Umbra, Mircea Vintilă - Miruna, Pământul deocamdată, Un om pe nişte scări, Pelicanul, Valeriu Sterian - Exerciţiu, Ploaia, Ruga, Pro Musica - Şi dacă.
populară:
Grigore Leşe - La portiţa mândrii mele.
Basarabia:
Anastasia Lazariuc - Ca prima oară, Dragă Otee, Millenium - Fata sihastră, Steaua Nordului, Doina şi Ion Aldea Teodorovici - Eminescu.
pop:
Anamaria - Ochii tăi, Anca Badiu - Cineva, Compact - Fata din vis, Florin Chilian - Zece, Spin - Nimeni pe drum, 3 Sud Est - Alături de îngeri, Clipe, Activ - Superstar, Bogdan Ota - Saga, Story of my life, Bosquito - Doua mâini, Nouă vieţi, Bug mafia - După blocuri, Class - Pentru dragoste, Într-o zi, Tu ai plecat, DJ Project - Un singur drum, Lacrimi de îngeri, Privirea ta, Mi-e dor de noi (Giulia), Regrete (Giulia), Taxi - Luna, Prea sus, Holograf - Să nu-mi iei niciodată dragostea, Bianca Purcărea - Don't say sorry.
vineri, 9 martie 2012
incultura culturii române
Daniela Zeca-Buzura este directorul TVR Cultural din 2004 şi este măritată din 1999 cu clujeanul Mihai Adrian Buzura, fiul scriitorului Augustin Buzura. În aceste condiţii, ne putem aştepta cu toţii ca aceasta să posede o cultură vastă şi o limbă română ireproşabilă. Cu atât mai şocant a fost pentru mine aseară momentul când am auzit-o, într-un interviu realizat în 2002 cu reputatul critic N. Manolescu, spunând: "...dumneavoastră, ca şi critic literar...", şi asta nu o dată, ci de două ori, în două fraze succesive! Prima dată mi s-a părut că nu am auzit bine; în secundele următoare m-am lămurit că auzisem foarte bine, din păcate... Ce o fi zis marele critic în sinea sa?
Un alt caz la fel de şocant este cel al, atenţie!, fostului ministru al culturii, Theodor Paleologu, fiul ilustrului literat şi gânditor Al. Paleologu. Pe acesta l-am auzit cu acelaşi tip de greşeală în urmă cu câteva luni la un post TV, greşeală perpetuată în câteva fraze din intervenţia respectivă. De atunci, pentru mine, respectivul fost ministru a încetat să se mai numere printre personajele interesante şi reprezentative din peisajul politico-culturalo-televizionist contemporan.
miercuri, 22 februarie 2012
aiurisme...
- Viaţa e dură. Ferice de cei nenăscuţi!
- Şi totuşi, atâția și atâția oameni de geniu şi inventatori ne-au privat de lumina lor, nenăscându-se!
- În fecare om văd un viitor cadavru.
- Şi totuşi, atâția și atâția oameni de geniu şi inventatori ne-au privat de lumina lor, nenăscându-se!
- În fecare om văd un viitor cadavru.
sâmbătă, 14 ianuarie 2012
the shortest fiction stories ever
1. Knock (1948) by Fredric Brown:
The last Man on Earth sat alone in a room. There was a knock on
the door…
2. The Shortest Science Fiction Love Story (1964) by Jeff Renner:
Boy Meets Girl,
Boy Loses Girl,
Boy Builds Girl.
3. Anonymous:
… And the sun set slowly on the East.
4. The Shortest Science Fiction Story Ever Told (1972) by Roger Deeley:
Time Ended. Yesterday.
5. If Eve Had Failed to Conceive (1974) by Damon Knight:
.
The last Man on Earth sat alone in a room. There was a knock on
the door…
2. The Shortest Science Fiction Love Story (1964) by Jeff Renner:
Boy Meets Girl,
Boy Loses Girl,
Boy Builds Girl.
3. Anonymous:
… And the sun set slowly on the East.
4. The Shortest Science Fiction Story Ever Told (1972) by Roger Deeley:
Time Ended. Yesterday.
5. If Eve Had Failed to Conceive (1974) by Damon Knight:
.
duminică, 8 ianuarie 2012
joi, 22 decembrie 2011
istoria critică a literaturii române (varianta ultrascurtă)
Din peste 1500 de pagini scrise de criticul Nicolae Manolescu în impresionanta sa lucrare, am extras în blogul ataşat în dreapta numai ceea ce mi s-a părut cu totul deosebit, demn de scos în evidenţă: superlative, unicităţi, aprecieri pentru excelenţă, pionierate, detalii şocante, insolite, pe care foarte puţini le şti(a)u despre unii autori, statistici.
Şi pentru că am adus vorba despre statistici, iată un extras din ultima postare de pe acest blog, în care am scos în evidenţă preferinţele apreciatului critic pentru unii autori în dauna altora, pentru care am folosit două instrumente:
1. numărul de pagini din capitolul dedicat în mod special autorului respectiv,
2. numărul de menţionări / trimiteri la autorul respectiv în alte capitole ale cărţii.
Număr de pagini:
1. George Călinescu 37 pagini, 350 trimiteri
2. Mihai Eminescu 32 pagini, 230 trimiteri
3. Vasile Alecsandri 28 pagini, 135 trimiteri
Mihail Sadoveanu 27 pagini, 115 trimiteri
Ion Heliade Rădulescu 23 pagini, 60 trimiteri
Tudor Arghezi 20 pagini, 137 trimiteri
Ion Luca Caragiale 20 pagini, 135 trimiteri
Titu Maiorescu 17 pagini, 130 trimiteri
Camil Petrescu 15 pagini, 85 trimiteri
Marin Preda 15 pagini, 55 trimiteri
Mircea Eliade 15 pagini, 50 trimiteri
B. P. Hasdeu 14 pagini, 72 trimiteri
Dimitrie Bolintineanu 14 pagini, 62 trimiteri
Eugen Lovinescu 13 pagini, 160 trimiteri
15. Ion Barbu 13 pagini, 85 trimiteri
Număr de trimiteri
1. George Călinescu 37 pagini, 350 trimiteri
2. Mihai Eminescu 32 pagini, 230 trimiteri
3. Eugen Lovinescu 13 pagini, 160 trimiteri
T.udor Arghezi 20 pagini, 137 trimiteri
Vasile Alecsandri 28 pagini, 135 trimiteri
Ion Luca Caragiale 20 pagini, 135 trimiteri
Titu Maiorescu 17 pagini, 130 trimiteri
Nicolae Iorga 10 pagini 130 trimiteri
Mihail Sadoveanu 27 pagin, 115 trimiteri
Mihail Sadoveanu 27 pagin, 115 trimiteri
Şerban Cioculescu 5 pagini, 115 trimiteri
Lucian Blaga 9 pagini, 106 trimiteri
Ion Negoiţescu 2 pagini, 100 trimiteri
Tudor Vianu 3 pagini, 90 trimiteri
Camil Petrescu 15 pagini, 85 trimiteri
15. Ion Barbu 13 pagini, 85 trimiteri
Medie ponderată
1. George Călinescu 37 pagini, 350 trimiteri
2. Mihai Eminescu 32 pagini, 230 trimiteri
3. Vasile Alecsandri 28 pagini, 135 trimiteri
Mihail Sadoveanu 27 pagini, 115 trimiteri
Tudor Arghezi 20 pagini, 137 trimiteri
Ion Luca Caragiale 20 pagini, 135 trimiteri
Eugen Lovinescu 13 pagini, 160 trimiteri
Titu Maiorescu 17 pagini, 130 trimiteri
Nicolae Iorga 10 pagini, 130 trimiteri
Ion Heliade Rădulescu 23 pagini, 60 trimiteri Camil Petrescu 15 pagini, 85 trimiteri
Şerban Cioculescu 5 pagini, 115 trimiteri
Lucian Blaga 9 pagini, 106 trimiteri
Ion Barbu 13 pagini, 85 trimiteri
15. B. P. Hasdeu 14 pagini, 72 trimiteri
15. B. P. Hasdeu 14 pagini, 72 trimiteri
Abonați-vă la:
Postări (Atom)