Hegel
„Germanul, cu cât e mai slugarnic într-o privință, cu atât e mai desfrânat în alta; mărginire și lipsă de măsură, originalitate, este îngerul satanic care ne lovește pe noi, germanii, cu pumnii”
Nietzsche
„A fi un bun german înseamnă a te degermaniza”
„Un bun german e cel care nu mai e german”
Schopenhauer
„În perspectiva morții mele, doresc să fac această confesiune: disprețuiesc națiunea germană datorită prostiei sale nesfârșite și roșesc la gândul că îi aparțin.”
miercuri, 15 iulie 2015
joi, 16 aprilie 2015
matematică distractivă
O problemă de matematică de Olimpiada din Singapore a agitat internetul, mii de oameni căutând soluţia. Problema a fost dată într-o etapă a Olimpiadei de Matematică pentru copiii cu vârste între 15 şi 16 ani din Singapore.
Albert şi Bernard au devenit prieteni cu Cheryl şi
vor să ştie când e ziua ei de naştere. Cheryl le-a dat 10 variante:
15 mai; 16 mai; 19 mai
17 iunie; 18 iunie
14 iulie; 16 iulie
14 august; 15 august; 17 august
Cheryl le spune lui Albert şi Bernard separat luna
şi respectiv ziua în care s-a născut.
Albert: Nu ştiu când s-a născut Cheryl, dar ştiu ca
nici Bernard nu ştie.
Bernard: La început nu ştiam, dar acum ştiu când e
ziua ei de naştere.
Albert: Atunci e clar şi pentru mine, ştiu când e
ziua ei de naştere.
Când e născută Cheryl?
Rezolvare
18 şi 19 sunt singurele zile care apar o singură
dată în lista de 10. Dacă Bernard ar fi avut unul din aceste două numere, ar fi
ştiut imediat şi luna.
Pentru că Albert spune că Bernard nu ştie, înseamnă
că luna nu poate fi mai sau iunie (când apar 18 şi 19), deci trebuie să fie
iulie sau august.
Bernard apoi spune imediat că ştie răspunsul. Ceea
ce elimină din start datele de 14 iulie şi 14 august. Dacă numărul ştiut de
Bernard ar fi fost 14, încă nu avea cum să ştie luna.
Rămânem cu datele: 16 iulie, 15 august şi 17
august.
Dar pentru că Bernard spune imediat că ştie când e
data de naştere a lui Cheryl, înseamnă că numărul pe care i l-a spus este 16.
Astfel, ştiind luna iulie, Albert afla şi el acum data naşterii.
Răspuns final: 16 iulie
controverse biblice (2)
Sursa: ediţia electronică a ziarului Gândul din 3 aprilie 2015.
Scriitorul american David
Fitzgerald susţine că Iisus Hristos nu a existat şi că, în schimb,
"personajul" a luat naştere prin contopirea mai multor povestiri
vechi. „Nu este implauzibil să credem că Iisus ar fi fost o persoană reală, dar
nu cred că, dacă a existat, ne putem referi la el ca la o singură persoană”,
apreciază autorul.
Acest scriitor american ateu susţine
că Iisus Hristos nu a existat niciodată şi că, de fapt, nu este decât un
„personaj” rezultat prin contopirea mai multor povestiri despre persoane
diferite.
În cartea pe care urmează să o
lanseze la finele acestui an, David Fitzgerald susţine că discrepanţele dintre
primele scrieri ale lui Marcu, Matei şi Luca, dar şi lipsa menţiunilor
istoricilor despre Mântuitor sunt doar câteva argumente care îi susţin teoria.
„Este un paradox faptul că Iisus a
făcut toate lucrurile acelea minunate şi totuşi nimeni nu a auzit de el, în
afară de câteva generaţii”, a declarat Fitzgerald pentru dailymail. co.uk. „Sau poate că asta înseamnă că nu a făcut
lucrurile acelea deloc. (...) Cred că creştinismul a luat naştere ca una dintre
credinţele apărute într-un moment în care vechii zei şi vechiile tradiţii erau
reînviate. (...) Se pare că, la început, creştinismul a preluat diverse poveşti
de la alte religii şi le-a încorporat în povestea Lui Iisus”, a adăugat el. Astfel,
chiar dacă Iisus ar fi existat, nu ar fi fost el autorul tuturor faptelor
descrise în Scriptură, apreciză americanul.
„Nu este implauzibil să credem că
Iisus ar fi fost o persoană reală, dar nu cred că, dacă a existat, ne putem
referi la El ca la o singură persoană”, a explicat scriitorul. „În plus, în
scrierile istorice de la vremea respectivă, Iisus nu este menţionat deloc.
(...) În perioada aceea erau mulţi alţii care se declarau a fi Mesia şi care au
făcut lucruri mai importante decât Iisus (...). Două miliarde de persoane cred
în aceste miracole şi totuşi nu există nicio dovadă clară în acest sens”, a
afirmat Fitzgerald.
Pe lângă toate acestea, scriitorul
mai subliniază faptul că detaliile pe care Marcu, Matei şi Luca le oferă despre
crucificarea Mântuitorului sunt „inconsistente” şi nu fac decât să demonstreze
că evagheliştii nu au trăit în Iudeea în perioada în care s-au petrecut
respectivele evenimente.
„Marcu face foarte multe greşeli
atunci când se referă la viaţă oamenilor şi geografia Iudeii în primul secol”,
a explicat autorul. „Dacă Iisus chiar a fost arestat în ajunul Paştelui,
probabil că ar fi fost închis într-o celulă şi judecat abia după weekend. (...)
De asemenea, ceea ce ştim despre Ponţiu Pilat sugerează că nu era genul de om care
să facă ceea ce evreii i-ar fi cerut, ci mai degrabă făcea ceea ce ei îi cereau
să nu facă. În schimb, Marcu spune că Pilat s-a lăsat convins de evrei să-L
execute pe Iisus”, a completat Fitzgerald în cele din urmă.
Comentarii
1. Teoria nu e
nici macar noua. Si mai e si adevarata. Nu exista niciun fel de mentiuni
documentare lagate de Isus, de crucificare, de Steaua Magilor, de recensamantul
din anul nasterii lui, de masacrul celor 20.000 de copii, de o presupusa
"inviere" masluita sau nu. Nici in analele romane nu exista niciun
Pontius Pilat. In afara de Evanghelii, nu exista alta "dovada" decat
o piatra votiva descoperita acum cativa ani, pe care se mai distinge "IUS
PILATUS" (care poate fi orice, de la Marius la Iulius, etc). Nici
crucificarea nu este prezentata "corect" (romanii, care o practicau de
sute de ani, nu bateau in cuie membrele condamnatilor, ci le legau - vezi cei
6000 de rasculati ai lui Sparetacus, crucificati in 71 i.e.n pe Via Appia.
Evangheliile sunt scrise multe zeci de ani dupa evenimente, se vede ca sunt
copiate una dupa alta, sunt pline de greseli si inadvertente si mai sunt si o
"selectie" de pagini, din cateva zeci, facuta la vreo 4 secole dupa
"evenimente".
2. Mare valva cu
Josephus Flavius asta, cica primul istoric evreu (chiar daca era considerat
tradator de catre ai lui) care l-ar fi pomenit - in 3 mentiuni - pe Isus
Christos. Culmea, "originalul" grecesc al Testimonius Flavianum - de
ce nu scris in aramaica sau in latina,
pentru ca omul devenise functionar roman - se afla in custodia... bisericii
crestine. Despre el stiindu-se cu certitudine ca era necrestin, dar limbajul
folosit cand se refera la Isus este cel al unui credincios crestin profund.
Comic.
Majoritatea
istoricilor au facut o lista de zeci de argumente care dovedesc ca mentiunile
astea sunt "contributii" ilicite si false ale unor persoane...
interesate, apartinand unei institutii si mai interesate.
Alti istorici
romani (contemporani cu evenimentele sau macar cu scrierea evangheliilor) nu
pomenesc nimic: Appian, grec care a trait peste garla, in Egipt, Dio Cassius,
grec din Anatolia (peste deal), Titus Livius (contemporan cu evenimentele, ar
fi avut 36 de ani la data nasterii lui Isus), Plutarh - istoric grec,
contemporan cu Flavius, Tacit si Sutonius, idem, Arrian, ibidem. Si i-am numit
pe cei mai ilustri si mai credibili. Niciunul nu sufla o vorba despre
grozaviile care au insotitr nasterea, viata si moartea lui Isus. Ciudat, nu?
Cum nici analele romane, corespondenta politica sau administrativa, rapoartele
oficiale, nimic nu face vreo referie. Apoi, brusc, de prin secolul al treilea,
cand se indesesc istoricii si propagandistii crestini, inflatie de
"marturii", care mai de care mai detaliate.
3. Religiile
iudeo-crestine monoteiste sunt o inventie a iudeilor care l-au creat pe
Dumnezeu Unicul dupa... chipul si asemanarea lor, preluand ideea mareata a unui
faraon eretic - Akenathon - si o multime de motive cultural - mitologice de la
babilonieni, sirieni, greci etc. Meritul lor a fost acela le sintetiza si de a
nega dintr-un sut religiile "primitive", politeiste, care erau de
fapt niste colectii de mituri si legende fara prea mare valoare morala. Le-au
subsumat unui Dumnezeu imaginar feroce, rautacios, gelos, necrutator, caruia
omul trebuie sa i se supuna ingrozit dar pe care, culmea, mai trebuia sa-l si
iubeasca) si iata revolutia constiintei in mileniul 2 i.e.n.
Ca o carte de
propaganda patriotica, aceasta a prins al naibii de bine, micutul popor chiar
simtindu-se gadilat la lingurica de ideea ca ar fi "poporul ales". In
plus, abilitatea autorilor in a-i manipula pe "cetateni" s-a
manifestat si prin felul in care au amestecat fapte istorice reale cu tot felul
de trasnai de-a dreptul comice pentru cititorul de azi, dar care la vremea aia
aveau un efect covarsitor asupra prostimii (plagile Egiptului, despicarea
marii, tufisul care arde, tablele legilor, etc. Dar ce efect ar fi avut daca un
judecator "terestru" redacta Decalogul? Cine se uita in gura lui?
Altceva era cand il convingeai pe gibon ca insusi zeul suprem i-a dictat
sefului religios. Ce naiba, bai degeneratilor, chiar nu ati depasit momentul
anului 1000 i.e.n.? Sunteti tot niste pastori de capre analfabeti?
luni, 29 decembrie 2014
controverse biblice (1)
Două aspecte mi se par extrem de interesante:
1. Pasaje adăugate sau modificate la Evanghelia după Marcu
Faptul că Evanghelia după Marcu este cea mai
veche evanghelie întrunește consensul exegezei contemporane. Multe ediții
(traduceri) ale Bibliei conțin versetele Marcu
16:9-20. Însă, onform cu New International Version, o populară traducere a
Bibliei în limba engleză, cele mai de încredere manuscrise și alte izvoare
străvechi nu includ aceste versete. Nici cea mai veche Biblie din lume, Codex
Sinaiticus, nu cuprinde
aceste versete adăugate ulterior de copiști creativi Evangheliei după Marcu.
Codex Sinaiticus
este cea mai veche Biblie din lume, iar manuscrisul datează din secolul al
IV-lea. A fost descoperit la mănăstirea „Sf. Ecaterina” din peninsula Sinai,
Egipt. Deoarece în acel moment procesul de canonizare al Scripturii nu se
încheiase, această Biblie cuprinde cărți considerate azi de către principalele
culte creștine drept apocrife, Epistola
lui Barnaba și Păstorul lui Hermas. Ea nu cuprinde versetele Marcu 16:9-20, pe care textologii le
consideră apocrife. Codex Sinaiticus nu cuprinde nici Comma Johanneum, o referință biblică apocrifă la dogma Sfintei
Treimi și nici pilda cu femeia prinsă în preacurvie din Evanghelia după Ioan, această pildă fiind un fragment de text
recunoscut de textologi ca apocrif.
(Comma Johanneum
este o frază scurtă, prezentă în majoritatea traducerilor ale primei epistole a
lui Ioan și publicată începând din 1522 până astăzi. Majoritatea cultelor
creștine sunt de acord astăzi că doctrina teologică din Comma este adevărată, dar nu este o parte originală din Epistola lui Ioan, Comma Johanneum fiind o
falsificare a manuscriselor grecești ale Bibliei:
„Ioan 5:7: Căci Trei
sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul și Sfântul Duh, și Aceștia trei
Una sunt.
Ioan 5:8: Și trei sunt
care mărturisesc pe pământ: Duhul și apa și sângele, și aceștia trei
mărturisesc la fel.”)
În rezumat, Evanghelia după Marcu nu menționează
Învierea Mântuitorului, ci doar faptul că un tânăr afirmă că Isus a înviat, iar
femeile care-I vizitează mormântul găsesc mormântul gol. Numai versetele
apocrife Îl descriu pe Isus înviat. De asemenea fraza din Comma
Johanneum descrisă mai sus și celebrul pasaj "Tată, iartă-i, că nu știu ce fac..." nu apar în acest manuscris.
2. Maria Magdalena
Evanghelia după Filip este una din Evangheliile Gnostice, un
text apocrif al Noului Testament, datat în jurul secolului al III-lea de către
cercetătorii moderni, dar declarat pierdut până când un țăran egiptean l-a
redescoperit accidental, îngropat într-o peșteră de lângă Nag Hammadi, în 1945.
Textul este, probabil, cel mai faimos pentru că este cea mai veche sursă care
i-a condus pe unii să afirme că Iisus a fost căsătorit cu Maria Magdalena, ea
fiind descrisă în unele traduceri ale acestei evanghelii drept amanta lui Isus.
Clarificare: Biblia nu susține nicăieri că Maria
Magdalena ar fi fost o prostituată, acesta fiind un mit inventat de slujbașii
bisericii pentru a limita rolul femeilor în biserică. Maria Magdalena a
fost confundată cu femeia păcătoasă care i-a spălat picioarele lui Isus, iar
aceasta cu Maria, sora Martei, din Evanghelia după Ioan. Papa Grigore I cel
Mare a preluat aceste zvonuri, declarând-o într-o predică din secolul al VI-lea
pe Maria Magdalena drept posedată de șapte demoni, păcătoasă care în cele din
urmă s-a pocăit. Începând din vremea Papei Grigore cel Mare, în Occident se
presupunea că este aceeași persoană cu păcătoasa care i-a spălat picioarele lui
Iisus și cu sora Martei și a lui Lazăr, dar Biblia susține că Mariiile
respective proveneau din orașe diferite, deci nu puteau fi aceeași persoană. În 1969 Biserica Catolică a retractat
zvonul că Maria Magdalena ar fi fost o prostituată.
Conform evangheliilor canonice, Maria
Magdalena îndeplinește toate criteriile pentru a fi considerată apostol: a
fost împreună cu Isus în timpul predicilor lui, a fost martoră la moartea și
învierea lui Isus și i-a învățat pe alții evanghelia (ceilalți apostoli au
aflat de la ea de învierea lui Isus, conform Evangheliei după Ioan). Dr. Tal
Ilan consideră că Maria Magdalena a fost
fondatoarea creștinismului, fiind prima persoană care a susținut că Isus a
înviat. Bart Ehrman este de acord, susținând că ea a fost primul apostol și
menționând printre altele titlul ei medieval apostola apostolorum.
Argumente:
În anul 1896, lângă localitatea Nag Hammadi din Egipt, au
fost descoperite trei papirusuri în limba coptă. Unul dintre ele era documentul
apocrif „Evanghelia după Maria Magdalena“, o lucrare gnostică, redactată în
jurul anului 160 d.C. Ulterior, două copii în limba greacă ale acestui
document au fost descoperite și în nordul Egiptului, alături de o copie a
Evangheliei apocrife a lui Toma. Aceste
evanghelii nu au fost incluse în Noul Testament, deoarece conțineau relatări
contrare ideologiei taberei proto-ortodoxe.
Conform Evangheliei
după Filip, Maria Magdalena a
fost discipola preferată a lui Isus. Oricare ar fi realitatea, este extrem de improbabil ca Isus să nu fi
fost căsătorit, un bărbat evreu fără copii fiind considerat la fel cu ucigașii.
Tradiţia gnostică şi esoterică vorbeşte despre Maria Magdalena ca fiind soţia,
partenera sentimentală, a lui Iisus din Nazaret; în plus, deţinătoarea unei
tradiţii creştine de gen feminin, care ar fi fost cu grijă ascunsă de Biserica
Catolică. Această idee se sprijină pe câteva argumente:
În diverse texte
gnostice, cum ar fi Evanghelia după Filip, se arată că Iisus avea cu Maria
Magdalena o relaţie mai apropiată decât cea pe care o avea cu restul
discipolilor, inclusiv decât cea cu Apostolii. Mai concret, Evanghelia după
Filip vorbeşte de Maria Magdalena ca de „partenera” lui Iisus.
Acelaşi lucru
apare în Pistis Sophia, în care conversaţiile şi întrebările pe care le are
Maria Magdalena cu Maestrul denotă că era cea mai apropiată dintre Apostoli şi
înţelegea cel mai bine Înţelepciunea pe care El le-o dădea, şi de asemenea că
aveau la nivel personal o mare afinitate şi comuniune.
Textul
original arată astfel (parantezele sunt cuvinte/pasaje ce nu au
putut fi descifrate)“Tovarăşa/partenera lui (…) este Maria din Magdala. El
(…) mai mult decât (…) discipoli (…) o săruta mai mult pe ea (…) Ceilalţi (…)
îi spuneau: ‘De ce o iubeşti mai mult pe ea decât pe noi?’ “
În Evangheliile
Canonice, Maria Magdalena este,
în afară de mama lui Iisus, femeia care apare cel mai des, şi este prezentată,
în plus, ca şi o adeptă apropiată a lui Iisus. Prezenţa sa în momentele
cruciale ale morţii şi învierii lui Iisus pot sugera că era legată de El
printr-o uniune conjugală.
Un alt argument
adus de susţinătorii teoriei căsătoriei dintre Iisus şi Maria Magdalena este că
în Palestina, în acea epocă, era rar ca un bărbat evreu de vârsta lui Iisus (de
aproximativ treizeci de ani) să rămână singur, în special dacă se dedica să
predea ca şi rabin, pentru că aceasta era împotriva poruncilor divine.
vineri, 14 februarie 2014
great people, great characters!
Despite the fact
that Bobby Fischer quickly became a
media darling following his victory in 1972, and many thousands of Americans
cheered his name, Fischer’s stance on America was anything but kind. Claiming
that he hated the country he once called home, Fischer was quoted as saying
about 9/11, “I applaud the act” and within the same breath, “Fuck the US. I want
to see the US wiped out.”
He was also a
raging anti-Semite, to the point even his most die-hard supporters found him
repugnant. Unless that person was a woman.
Aristotle’s views on the fairer sex are so expansive that
they get their own Wikipedia page. He basically asserted that women should be
subservient to men, to the point where they shouldn’t even be allowed to eat as
much food. He also claimed that women were basically incomplete men, and thus,
inferior.
( Opiniile lui Aristotel cu privire la sexul frumos sunt atât de expansive că primesc propria lor pagină pe
Wikipedia. El, practic, a afirmat
că femeile ar
trebui să fie aservite bărbaţilor, până la
punctul în care acestea nu ar trebui să le fie nici măcar permis să mănânce la fel de multă mâncare.
De asemenea, el susţinea că
femeile erau de fapt bărbaţi incompleţi, și, prin urmare, inferioare.)
John Lennon was the Chris Brown of his day. That’s not us
making a cheap joke; that’s a direct comparison that has been made about him.
Lennon openly admitted that he used to beat the living crap out of women, in an
interview with Playboy Magazine, a magazine literally dedicated to appreciating
the awesomeness of womankind, albeit the naked variety. Woman beater or not,
you have to admire his sense of irony.
The kicker of
this is that very few people know this about Lennon. Whereas Chris Brown has
become a walking joke, and has his domestic violence charges listed very
clearly on his Wikipedia page, not a single mention is made of John Lennon’s
similar abuse, despite him being massively more famous and influential than
Chris Brown will ever be. And when it is mentioned, his fans are so quick to
defend his actions that they almost break through time and land on the
receiving end of one of his punches personally.
Nikola Tesla is hugely famous online, and within pop culture.
Though in his lifetime his contributions to science and technology were largely
overlooked, today he’s widely regarded as one of the best minds science has
ever known.
Eugenics, for
those of you too lazy to open up a new tab on Wikipedia, is the art of selective breeding on a mass scale. It’s
the act of actively denying people with undesirable traits (such as infirmity
or stupidity) the right to reproduce, which supposedly betters the human race.
You’ll notice that this is a terrible, horrible idea, if only because if it happened,
we never would’ve gotten reality TV.
And Tesla loved
that idea. In his writings, Tesla extended the notion that “The year 2100 will
see eugenics universally established,” referring to it as important for
“weeding out undesirable strains.” Of course, none of this alters that fact
that he was a fantastically gifted mind, but it’s more than a little
disconcerting to realize that this guy fully supported the thought of certain
people getting denied the chance to mate. Especially once you realize he never
took a wife or had a kid.
marți, 31 decembrie 2013
apologia băuturii
Un studiu recent efectuat la Universitatea din Texas a scos la iveală că persoanele care nu pot renunța la alcool sunt mai puțin predipsuse să moară prematur decât cele care nu pun gura pe băutură.
Studiul a inclus persoane cu vârste între 55 și 65 de ani care au fost
ținute sub observație timp de 20 de ani. Rata mortalității era mai crescută în
rândul celor care nu au băut niciodată, mai scazută pentru băutorii înrăiți și
foarte scăzută pentru cei care consumau alcool moderat.
Din cei 1824 de participanți la studiu, doar 41% dintre cei care consumau
cantități moderate de alcool au murit prematur, în comparație cu 69% dintre cei
care nu au baut niciodată. În cazul băutorilor înrăiți, rata mortalității a
fost de 60%.
miercuri, 20 noiembrie 2013
igiena în Evul Mediu
* În Evul Mediu se credea că băile slăbesc
organismul, ele fiind evitate. În secolele al XV-lea şi al XVI-lea, nobilii
europeni făceau baie o dată la şase luni.
* Dinţii albi şi sănătoşi erau un semn al
sărăciei, în timp ce dinţii cariaţi şi negri erau un semn al bogăţiei. Spălatul
pe dinţi nu se practica.
* Preoţii îi îndemnau pe enoriaşi să nu se
spele, pentru a nu îndepărta de pe corp apa sfinţită de la botez.
* Regina spaniolă Isabella Castillo a
recunoscut că în întreaga ei viaţă s-a spălat doar de două ori: la naştere şi
la nunta sa.
* Ludovic al XIV-lea a făcut doar două băi în întreaga sa viaţă, şi aceasta la insistenţa medicilor. În loc să se spele,
prefera să i se şteargă pielea cu o piele îmbibată în alcool, după care era
pudrat cu o substanţă parfumată.
* Harald I al Norvegiei nu s-a tuns timp de
zece ani, în urma unui jurământ că va unifica întreaga Norvegie. În părul său
netuns şi-au găsit sălaş adevărate comunităţi de păduchi, fapt pentru care el a
rămas în istorie sub porecla de Harald cel Păduchios.
* Ţăranii erau mai curaţi decât orăşenii,
deoarece îşi săpau gropi pentru nevoile fiziologice. În schimb, în oraşe,
oamenii îşi satisfăceau nevoile fiziologice pe unde apucau: pe străzi, pe
scările clădirilor sau direct de la balcon.
* Celebrele parfumuri franţuzeşti au apărut
din nevoia de a acoperi mirosurile de transpiraţie ale nobililor care nu se
spălau.
* În locul îmbăierii, cei mai înstăriţi
foloseau câteva şerveţele parfumate cu care se ştergeau în zonele intime, iar între cravată şi cămaşă, bărbaţii purtau săculeţi cu ierburi aromatice care
acopereau mirosurile neplăcute.
joi, 14 noiembrie 2013
drops of wisdom...
“I am so clever that sometimes I don’t understand a single word of what I’m saying.”
Oscar Wilde
There are two
rules for success:
1. Never reveal
everything you know
“Some people feel
the rain. Others just get wet.”
Bob
Marley
I was an atheist
until I realized I was God.
“Never judge a
book by its movie.”
J. W. Eagan
SMILE. It
confuses people.
“The greatest
weakness of most humans is their hesitancy to tell others how they love them
while they’re alive.”
Optimus Prime
A society grows
great when old men plant trees whose shade they know they shall never sit in.
vineri, 23 august 2013
cimitirul mort
Aflat undeva spre marginea
Galațiului, Cimitirul Evreiesc din imagine te întâmpină la intrare cu niște
table negre pe care nu se mai distinge absolut nimic, nici măcar o literă. Doar
poarta lăcătuită poartă un număr pe ea, dar și o indicație cumva surprinzătoare: "Intrarea în cimitir
se plătește".
Întregul
cimitir pare o pădurice sălbatică, în care toate plantele au crescut în voie de
mulți ani, ascunzând cu totul majoritatea monumentelor funerare. Prin poarta de
la intrare am putut vedea un monument ce te întâmpină imediat ce intri în
cimitir - pesemne al vreunui rabin important, sau al vreunui ctitor al
cimitirului; și totuși, în ciuda importanței personajului, nu se poate descifra
nici numele acestui personaj, nici vreun an care ar fi putut trimite la epoca
în care a trăit acesta.
Ce m-a impresionat cu adevărat a fost calitatea zidului
masiv de cărămidă împrejmuitor care, în ciuda paraginii generale ce a cuprins
interiorul cimitirului de-a lungul atâtor ani, rămâne în continuare fără fisură
pe toate laturile cimitirului.
Merită văzut!
vineri, 14 iunie 2013
Păstorel şi comunismul
Epigramele acestea i-au fost
atribuite lui Păstorel Teodoreanu, însă, fireşte, nu au putut apărea în formă
tipărită în acea vreme, ci doar pe cale orală.
La venirea ruşilor
Pe drumeagul din cătun
Venea ieri un rus şi-un tun;
Tunul rus
Şi rusul tun!
Pe drumeagul din cătun
Venea ieri un rus şi-un tun;
Tunul rus
Şi rusul tun!
După prima vizită a lui Petru
Groza în URSS, Păstorel a scris:
Din Galaţi la Port Arthur
Petru Groza, în carlingă,
N-a văzut atâta cur
Cât ar fi putut să lingă.
Petru Groza, în carlingă,
N-a văzut atâta cur
Cât ar fi putut să lingă.
Armistiţiul ne-a impus
Să dăm boii pentru rus!
Ca să completăm noi doza,
L-am trimis pe Petru Groza!
Să dăm boii pentru rus!
Ca să completăm noi doza,
L-am trimis pe Petru Groza!
Din Banat Până la Iaşi
Se resimte lipsa sării,
Fiindcă cei mai mulţi ocnaşi
Au ajuns la cârma ţării.
La Pelişor, palat transformat de
regimul comunist în casă de creaţie:
Voi, creatori ai artei pure,
Ce staţi acuma la pădure,
Să fiţi atenţi când vă plimbaţi
Să nu călcaţi în ...ce creaţi!
Guvernul Groza:
În guvernul Groza, cel de
concentrare,
S-au primit trei membri, pentru
completare,
Însă ca să fie cabinet etern,
Îmi bag şi eu membrul... în acest
guvern!
Câte stele sunt pe cer
Toate pân' la ziuă pier.
Numai una, ca o proastă,
Şade pe uzina noastră...
Toate pân' la ziuă pier.
Numai una, ca o proastă,
Şade pe uzina noastră...
Americanilor
Dacă şi de astă dată
Se retrag din Orient,
Mă fac porumbelul păcii
Şi mă cac pe occident!
La restaurantul uniunii
scriitorilor
Beau băieţii, harnici,
De cu seară-n zori,
Unii sunt paharnici,
Alţii... turnători!
Epigrama nu e scula
Care-ţi poate şterge crima,
Dupa ce că scrii cu sula
Vrei să regulezi cu rima?
miercuri, 12 iunie 2013
câteva "prostioare"
”Înțeleptul nu spune
ce știe, iar prostul nu știe ce spune.”
Proverb turc
”Nimeni nu e destul de
inteligent ca să-l convingă pe un prost că e prost.”
Autor necunoscut
”Un prost găsește
totdeauna unul mai prost, care să-l admire.”
Boileau
”Proștii fac destui
bani, dar și banii fac destui proști.”
Autor necunoscut
”Oricine are dreptul
să fie prost, însă unii abuzează de acest privilegiu.”
Autor necunoscut
”Ataci părerea unui prost
și te trezești cu prostul întreg în discuție.”
Nicolae Iorga
Dumnezeu le-a dat unora creier de la ”reduceri”.
Șerban Gabriel
”E mai greu să-l convingi
pe om că e prost decât să-l minți că e deștept".
Jean d'Ormesson
Care e culmea originii? Să îţi faci
arborele genealogic şi să afli că eşti neam prost.
duminică, 28 aprilie 2013
un sfânt contemporan cu noi
Călugărul Mihai
Neamțu, dispărut dintre noi la 76 de ani, în anul 2000, are toate datele unui
destin fără pată, comparabil, aș îndrăzni să spun, cu cel al lui Isus Hristos.
Iată, pe scurt, datele care mă fac să afirm acest lucru.
Tatăl său a fost învăţător la
şcoala din satul Prilog şi cantor la biserica greco-catolică din localitate.
Prima născută în familie este Ana, sora care va sta alături de Mihai întreaga
sa viaţă, pentru a-l ajuta în misiunea sa. Familia a avut 12 copii. Mihai termină 5 clase
elementare şi rămâne cantor în biserica greco-catolică locală. La un moment
dat, împreună cu sora sa, Ana, simte chemare la călugărie.
Printre multele semne
supranaturale care susţin vocaţia sa specială, iată numai unul: când era mic
copil, părinţii îl purtau cu ei la câmp, la muncă. În locul în care se găsea el
începea brusc să plouă, iar în jur cerul era perfect senin. Astfel, părinţii au
fost obligaţi să-l lase acasă, între icoane.
La 14 ani cade dintr-un copac şi se răneşte grav la
mâna stângă. Tot braţul stâng devine semiparalizat. În timp, semiparalizia cuprinde
întreaga parte stângă a corpului. Astfel începe o viaţă de suferinţă şi
sacrificiu. Această suferinţă o va purta până la sfârşitul vieţii. În acest
context, trebuie spus că Fecioara Maria i s-a arătat de
multe ori, începând din copilărie. La ceva timp după acest incident, într-o
viziune, Fecioara Maria îi cere să aleagă între propria vindecare şi harul de a
vindeca oameni, prin propriul sacrificiu de bună voie. Mihai alege să sufere în
numele Domnului de bună voie, pentru ”a completa suferinţele care lipsesc
Corpului Mistic al lui Isus”.
Prin harul de a vedea în adâncul
oamenilor, acesta putea identifica cu mare precizie bolile corpului, ale sufletului
şi ale spiritului uman, vindeca persoanele bolnave, îi ajuta pe cei în
nevoi, convertea atei, întorcea la credinţă pe cei rătăciţi; făcea toate
acestea cu rugăciunea, cu sacrificiul personal şi cu ajutorul unor reţete din
plante primite prin inspiraţie de la Dumnezeu. Sunt confirmate sute de mii de
vindecări şi convertiri miraculoase în România şi în străinătate.
"Unchiul" Mihai nu s-a
abătut niciodată de la regulile Bisericii Greco-Catolice şi ale Ordinului
Sfântul Vasile. În acest sens, există nenumărate mărturii de preoţi și călugări
(catolici şi ortodocşi). Aceia care l-au îndrumat în viaţa spirituală spun că
nu a avut niciodată vreun păcat. Confesiunea fratelui Mihai se transforma
adeseori într-o lecţie spirituală chiar pentru confesori.
Părintele Leon,
discipolul său cel mai apropiat, povestește: "Unchiu Mihai, cum îi spuneam toți, mi-a
mărturisit că, la vârsta de vreo cinci ani, când l-a
întâlnit pe Hristos la Euharistie, adică la prima Împărtășanie de care își
amintea, a simțit că se schimbă ceva în ființa lui. A pornit la cules de
plante cu Anuca, sora sa, prin toate pădurile astea, fără să fi primit
învățătură de la cineva, și le știa foloasele pentru
sănătate, de parcă i le-ar fi șoptit Duhul Sfânt!". Sora Anuca
întărește cele spuse de părinte. "Parcă ziceai că-i crește priceperea de
la zi la zi. Pe la 13 ani, s-a trezit că paralizează... Nu s-a mai putut scula
din pat! Părinții, săracii, se tot întrebau pentru ce păcate să plătească
tocmai cu o așa nenorocire. Dar el mi-a spus să mă duc în pădure și să-i aduc
anume plante de leac, ca să-i fac un ceai. Numai așa s-o vindecat, de unul
singur, da' nu i-o trecut de tot, c-o ramas cu puțină greutate la vorbă, până la bătrânețe. Nimeni
n-o știut ce-o avut atunci, da' nu ne-am mai îndoit de priceperea lui niciodată!
Pe vremea comuniștilor ne-am câștigat pâinea culegând plante pentru Plafar,
numai că Mihai nu le-o dat listele lui cu ceaiuri, ca să nu-l creadă
nebun."
Pe măsură ce treceau anii, vestea că un țăran din satul
Prilog face vindecări, pune adevărate diagnostice medicale și are liste de
ceaiuri naturale, numite mai târziu Ceaiurile
de viață lungă, s-a răspândit în Țara Oașului, în restul Maramureșului și
în întreg Ardealul, ajungând până la București. Mii și mii de oameni au trecut
pe la casa lui Mihai Neamțu, aflându-și alinare sufletească și trupească.
"Erau primiți toți, de dimineața până seara, iar recompensele materiale
n-au fost niciodată acceptate!", precizează părintele Leon.
Faima de
vindecător a lui Mihai Neamțu a luat o asemenea amploare încât, pe la începutul
anilor '80, l-au vizitat la Prilog și persoane publice, ca terapeutul Valeriu
Popa sau poetul Adrian Păunescu, care a publicat și un reportaj în revista
"Flacăra". La sugestia aceluiași, însuși Nicolae Ceaușescu l-a chemat
pe vindecător la București, după ce fusese operat de prostată a doua oară. Sora
Anuca își amintește: "Întâi o vrut să ne trimeată elicopteru', da' ne-o fost frică. Atunci
or venit să ne ia cu mașinile. Am mers și eu, ca să nu-l las singur. Mihai o
vorbit cu Ceaușescu, l-o pipăit, l-o privit și i-o dat rețeta ceaiului din
coaja de mesteacăn împotriva cancerului. Acela o făcut ochii mari când o auzit
că trebuie să meargă în pădure, ca să taie un mesteacăn de statura sa și la fel
de mare cât lățimea capului său. Nu știu dac-o ajuns să
mai bea ceaiul acela, da' Mihai, dupa ce-am plecat, mi-o zâs acasă: Degeaba-l bea, că ăsta nu moare de moarte
bună!. Și așa o fo', că l-or pușcat, după câțiva ani...".
Pe lângă
Ceaiurile de viață lungă ce l-au facut atât de vestit, monahul de la Prilog a
lăsat unuia dintre apropiații săi, părintele Partenie Lamurean din Oradea, o
celebră Listă cu cele 24 de cuvinte care nu trebuie rostite niciodată.
Pe cât par de simple, pe atât sunt de profunde și tulburătoare semnificațiile
creștine ale acestor învățături.
Monahul mai ține
să precizeze că ele "sunt cele 24 de scaune despre care vorbește Sf. Ioan
în Apocalipsă. Masa din mijlocul scaunelor este lumea care va fi judecată după
cele 24 de cuvinte". Iată lista lor: 1) Sudalma 2)
Blestemul 3) Dracul 4) Răul 5) De ce ai facut? 6) Nu a trebuit să faci! (probabil
Nu trebuia să faci! - nota mea) 7) Nu
ai facut bine! 8) Nu știu 9) Nu pot 10) Nu reușesc 11) Baiul 12) Greul 13)
Necazul 14) Nu merg 15) Nu fac 16) Nu vreau 17) Nu văd 18) Nu aud 19) Nu găsesc
20) Nu înțeleg 21) Am uitat 22) Am pierdut 23) Am spart 24) Am stricat...
Este limpede,
așa cum reiese și din această enumerare, că monahul de la Prilog recomanda
evitarea oricărei negații, mai ales negarea actelor fundamentale, ferirea de a
enunța orice fel de neputință și în general exprimarea unor cuvinte
"cheie" cu semnificație gravă, precum "sudalma" (înjuratura),
"dracul" (cu toate sinonimele, mai puțin cele biblice) etc.
De pildă,
"răul", cu toate posibilele variante ce
gravitează în jurul său, "se poate spune în rugăciune, se poate citi, se
poate scrie. Dar acei care-l rostesc vor avea sigur parte de el". "De
ce ai făcut? Nu a trebuit să faci! Nu ai făcut bine!", adică numerele 5, 6
și 7 pe lista interdicțiilor, își află urmatoarea explicație: "Aceste
expresii sunt asemănătoare, iar prin nefolosirea lor învățăm să nu mustrăm pe
nimeni și să nu facem observații nimănui. Cuvântul atinge sufletul, îl poate
mângâia sau ucide. Nu avem nici un drept să judecăm pe
nimeni (...) Să înlocuiți cele trei expresii cu ar fi mai bine să faci așa
și să arătați cum trebuie făcut."
Și încă un aspect interesant subliniat de acest monah: cel mai important act de voință și de penitență pentru orice creștin,
pe lângă ajunările periodice, rămâne "canonul tăcerii". Monahul îi învață pe oameni să nu vorbească fără a fi
întrebați, decât în cazuri explicite, să vorbească puțin și concis și să-și
aleagă două ore pe zi, în răstimpul cărora să evite orice conversație, putând
doar citi sau scrie. Cu atât mai bine ar fi dacă acele ore ar coincide
cu rostirea în gând a unui Rozariu sau a mai multor rugi. Urmarea statornică a
acestei terapii are drept consecință binefăcătoare dezvoltarea atenției față de
orice vorbe care se rostesc și prudența crescută în vederea evitării cuvintelor
cu rezonanțe negative, profund dăunătoare.
miercuri, 17 aprilie 2013
muzica lui Caragiale
Foarte puţini ştiu că I. L. Caragiale era un
foarte mare meloman, dar şi un remarcabil critic muzical şi prieten apropiat al
generaţiei enesciene de muzicieni de la începutul secolului XX.
Însuşi fondatorul Operei Române,
George Ştephănescu, confirmă profesionalismul muzical al lui Caragiale: „Pe lângă darul de a scrie
- mărturisea compozitorul într-o scrisoare adresată dramaturgului în 1901 -
D-ta mai ai şi darul foarte rar de a înţelege celelalte arte mai bine
decât mulţi specialişti.” (sublinierile aparţin lui George
Ştephănescu)
Cella Delavrancea îl citează vechiul
ei sfătuitor şi prieten, Ion Luca Caragiale, într-o scrisoare către o
discipolă a sa: „Acum mulţi, mulţi ani, cineva a scris despre o fată tânără. A
povestit c-a îmblânzit un cal năzdrăvan şi c-a uimit o lume întreagă.
Scriitorul era Caragiale, fata se numea Cella Delavrancea, iar calul năzdrăvan
era pianul. Acum e rândul meu să scriu despre o copilă minunată care a
îmblânzit un cal năzdrăvan şi a parcurs cu el un drum greu, care o va duce la
glorie…” (1955).
Însă argumentele decisive sunt
admirabil susţinute de fiica scriitorului, Ecaterina Logadi, prin epistola ce a
adresat-o lui Viorel Cosma în 1962, cu ocazia adunării mărturiilor necesare
redactării de către acesta a articolului Caragiale şi muzica (publicat
în revista Muzica în acelaşi an).
Stimate Domnule Cosma,
Este
o deosebită plăcere ce mi-aţi oferit cerându-mi să scriu câteva rînduri despre
ce iubea mai mult părintele meu în domeniul artei, muzica.
Se ştie că era un pasionat meloman, totuşi a fost judecat destul de superficial
de unii din cei care au cercetat această latură a înclinaţiunilor sale. Am
auzit adesea spunîndu-se că tatăl meu era într’adevăr muzical, dar nepregătit
şi absolut neştiutor de elementare noţiuni şi reguli muzicale.
Din tot ceea ce îmi amintesc eu, pot să vă lămuresc dându-vă dovezi contrarii,
care sunt convingătoare.
Tata cunoştea enorm de
multă literatură muzicală, aproape ca un muzicolog de profesie. Toate
simfoniile de Beethoven, care era idolul lui, ar fi putut să le dirijeze,
indicând intrările fiecărui instrument, cu însemnătatea şi intensitatea lui. Le
fluera de la un capăt la altul, făcând comentarii asupra lor care erau găsite
juste şi valoroase chiar de muzicanţii de profesie.
Dar nu cunoştea numai opera „Titanului” cum îl numea el pe preferatul lui, ci
şi muzica italiană dinainte de Bach, pe Vivaldi, Scarlatti şi mulţi alţii, apoi
toate uverturile lui Mozart, opere nenumărate, Bach, Haendel, pe care-l chema
„Puişorul” (tradus în româneşte din germană); îl iubea pe „Papa Haydn” -
ajungând până la Schubert şi Schumann - şi la sfârşit descoperirea care l-a
încântat, chiar când a crezut că se sfârşise pentru el posibilitatea de-a mai
îndrăgi pe alţii. A venit într’o zi emoţionat după un concert în care ascultase
o simfonie de Brahms. Era fericit descoperind că „Titanul are un nepoţel!”
Pe Wagner nu a putut să-l asculte îndelung, păstrând mereu rezerve. Totuşi era
frământat de genul pe care încă nu-l pătrunsese. E de presupus că până la urmă
s-ar fi lăsat condus cu încetul de „Titanul no II”.
Nu s-a împăcat însă niciodată cu tonul minor al melancolicului Chopin şi de
asemenea cu tristeţea necontenită a lui César Frank, spunând că-i vine să
„leşine sau să bocească”. Îi plăcea Beethoven pentru optimismul şi eroismul lui
plin de măreţie.
Tata avea un auz muzical de
mare precizie şi nimic nu-l supăra mai mult ca distonarea. Spunea
adesea: „cum puteţi voi să cântaţi atât de fals, - eu, să vreau, nu pot”!
Eu
aveam un glas drăguţ în tinereţe şi cântam uneori fără să bănuesc că mă ascultă
tata - dar dintr’o dată îi auzeam vocea protestatară din camera de alături:
„N’auzi că e fals! E „do” natural, - de ce schimbi tonul?!”
Cunoştea perfect intervalele şi toate
tonurile cu legile lor. Simţea perfect toate stilurile proprii fiecărui
compozitor. Într’o zi, persecutat de un pasaj care nu şi amintea de unde
aparţine, i-a scris în grabă prietenului de la Leipzig, Paul Zarifopol, notând
acel pasaj şi rugându-l să-i răspundă în grabă dacă aparţine altcuiva decât lui
Haendel. Era o bucată puţin cântată şi i-a trebuit lui Zaritopol mult timp ca
să-l descopere. Într’adevăr era din Haendel.
Îi plăceau mult valsurile lui Johann Strauss şi le fluera cu toată graţia şi
stilul cerut, făcând ritardante şi ritmuri de o rară gingăşie, cu triluri de
pasăre.
În corespondenţa lui cu Zarifopol, probleme diverse muzicale revin cu
insistenţă. Tata îi cerea mereu lămuriri, iar Zarifopol îi răspundea scriind pe
portativ explicaţiile cerute de el cu pasagii întregi de muzică, spre a le
trece mai uşor de înţeles tatii. Astfel, nu este de admis că dânsul nu avea
nici măcar cunoştinţe elementare de muzică şi că nu ar fi ştiut nici măcar
alfabetul muzical - după cum s-a spus uneori, dacă vorbea acest limbaj cu
Zarifopol, cu care se înţelegea astfel.
De asemenea îl supăra „lipsa de respect al ritmului” zicea că foarte des
confundă unii muzicanţi măsura de 2/4 cu cea de 4/4. Mai spunea că totul se
poate învăţa în muzică afară de ritm, cu care trebue să te naşti.
Despre prietenii lui muzicanţi din trecut îmi amintesc doar de două nume:
Caudella şi Wachmann. Despre cel din urmă vorbea cu mare admiraţie şi spunea că
învăţase multe de la el. Îl cunoscuse la Maiorescu în casă, dar îl vizita
deseori la el şi se împrietenise şi cu Dna Wachmann. Apoi s-a legat de
Dumitriu, pianist şi profesor la Conservator. Tata îl botezase „Maestrul
Metronomide”, fiind că era de origine grec şi muzicant. Îl aducea mereu acasă
şi ne-a făcut să luăm lecţii de pian cu el. Vara, când plecam în vacanţă la
Sinaia, tata îl aducea să stea cu noi într’o casă din aceeaşi curte cu noi.
Tata aducea o pianină şi asculta cum cântă pe când noi eram lăsaţi să ne
bucurăm de vacanţă.
Când
am plecat să ne stabilim la Berlin, tata a invitat şi pe Metronomide, care a
stat 6 luni la noi.
La noi, la Berlin se făcea multă muzică. Aveam un pian mare, o pianină şi o
epinettă. Se cântau bucăţi pentru două piane. Zarifopol care era un bun
muzicant cu mare facilitate de descifrat şi Cella Delavrancea îi făceau toţi
toate plăcerile, cântând ore întregi pentru el.
Deseori îi anunţa Zarifopol câte un concert important la Leipzig - atunci tata
pornea cu primul tren ca să ajungă să-l asculte. Când auzea muzica pe
gustul lui, se schimba la faţă şi fericirea se arăta în ochii lui, în care
sclipeau adesea lacrămile.
Acestea sînt amintirile care le am păstrat despre preocupările muzicale ale
tatălui meu şi cred că sînt prin ele înşile grăitoare pentru conturarea laturei
muzicale în personalitatea lui I.L. Caragiale.
luni, 1 aprilie 2013
piedestalul gol
Înţelepciunea presupune o
echidistanţă olimpiană faţă de umorile mici. Până prin anul 2000, recunoşteam
această trăsătură la domnii Andrei Pleşu şi Gabriel Liiceanu, pe care de aceea
îi admiram în cel mai înalt grad. Admiram la aceştia calmul imperturbabil,
claritatea şi uşurinţa exprimării ideilor, umorul fin, dar şi modestia, bunul
simţ şi, evident, cultura vastă, pe care le remarcam atât în dialogurile
televizate, cât şi în cărţile lor. Distanţa faţă de jungla politică, pe care o
luaseră aceştia în primii ani de după evenimentele din decembrie 1989, mi s-a
părut opţiunea corectă pentru nişte oameni percepuţi de foarte mulţi ca nişte
veritabili înţelepţi ai neamului (ministeriatul dlui Pleşu la Cultură şi la
Externe l-am perceput atunci, ca şi acum, ca neafiliat politic, ca pe o favoare
făcută de acesta clasei politice de atunci, în interesul superior al ţării, la
fel ca şi funcţia de consilier prezidenţial acceptată pentru scurt timp mai
târziu). Am avut convingerea mult timp că aceşti doi corifei ai culturii române
nu pot/vor fi nicicând pervertiţi de micimea zbaterii junglei politice şi că
vor şti mereu să-şi păstreze nealterată această imagine olimpiană, pe drept
câştigată de-a lungul timpului prin activitatea lor asiduă spre binele culturii
române.
Această admiraţie mi-a fost zdruncinată, din
păcate, extrem de serios în ultimii ani. Până la un punct, pot înţelege
preferinţele politice ale oricui (însuşi Eminescu a avut anumite preferinţe
politice, ideologice). Însă a coborî de pe piedestalul cel mai înalt pe care ai
ajuns după atâta trudă, după atâtea sacrificii şi neajunsuri sau neplăceri îndurate în
perioada comunistă, doar pentru a te înregimenta de partea unui personaj politic
ca actualul preşedinte, mi se pare cu totul de neînţeles, chiar şocant.
Niciodată nu voi accepta că aceştia nu au
avut cunoştinţă de subiectul "flota", de secvenţa cu lovirea copilului, de
situaţiile controversate ale afacerilor fratelui sau legate de sprijinul făţiş
al propriilor fiice în domeniul locativ sau electoral, de denigrarea regelui
(de ce aţi tăcut atunci, stimaţi domni?), de implicarea cu efecte dezastruoase
a acestuia în deciziile guvernamentale sau în justiţie, etc.
Nu am auzit niciodată un gest dezaprobator
sau măcar de reţinere faţă de acţiunile preşedintelui (şi revin aici numai cu
exemplul cel mai evident: lipsa de reacţie a acestora la atitudinea acestuia
faţă de rege, domnii Pleşu şi Liiceanu fiind pro-monarhişti notorii).
În schimb, spre şocul meu, deşi ambii sunt apariţii
extrem de discrete în spaţiul public, aşa cum de altfel le stă bine unor oameni
de asemenea ţinută intelectuală, i-am descoperit pe ambii la televiziuni
aservite preşedintelui, combătând, criticând vârtos şi cu talent, fără nicio
reţinere, pe adversarii politici ai preşedintelui.
Mi se pare axiomatic că nimeni nu este sfânt
în politică: nici actualii guvernanţi, dar nici actualul preşedinte; în
consecinţă, este firesc că toţi politicienii sunt criticabili, pentru
compromisuri mai mult sau mai puţin blamabile. În acest caz, cum îmi justifică
cei doi opţiunea lor de afinitate politică, în aşa fel încât să-mi recapăt admiraţia
faţă de dânşii, profund afectată acum? Spunând înainte de alegeri (dl. Pleşu)
că îl preferă pe Băsescu (lui Geoană) pentru că are umor şi că va avea ocazia
din când în când să se distreze la glumele prezidenţiale?
Oare cei 89% dintre români care au cerut
suspendarea s-au înşelat, iar domnii Pleşu şi Liiceanu, în înţelepciunea lor,
au văzut binele pe care dl Băsescu vroia să ni-l facă cu forţa, întocmai precum
Brătianu în anii '20? Sau, cine ştie, cei doi intelectuali or fi fost cumva ameninţaţi cu
moartea de oamenii preşedintelui (sic!) ? Or, şi mai trist: să fie cumva
şantajabili? (or fi existând, poate, niscai dosare, pregătite din timp de
vechii prieteni cu ochi albaştri ai preşedintelui?)
Semnele de întrebare rămân. Pentru mine,
însă, un lucru e cert: domnii Pleşu şi Liiceanu au părăsit, din păcate,
piedestalul!
duminică, 10 martie 2013
despre femei, cu obidă
"Sfinx, hidră, leoaică, viperă, ce înseamnă toate astea? Absolut nimic,
în faţa rasei execrabile a femeilor" Anaxilas
"Nimic nu e mai rău pe lume ca o femeie, decât o altă femeie"
Aristofan
"Femeia, spune Biblia, este ultimul lucru pe care Dumnezeu l-a creat. A
trebuit să o creeze sâmbătă seară, adică atunci când te simţi obosit"
Alexandre Dumas fiul
"Femeia reprezintă adeseori punctul slab al soţului" James Joyce
"Femeia reprezintă cea de-a doua greşeală a lui Dumnezeu"
Friedrich Nietzsche
"Ar trebui să spunem că femeia e un animal frumos, fără blană, a cărui
piele este foarte căutată" Jules Renard
"Atunci când trupul meu va fi pe jumătate pus în groapă, abia atunci
voi spune ce cred despre femei, iar apoi voi trage repede peste mine lespedea
mormântului" Lev Tolstoi
"Femeile se împart în două categorii: cele urâte şi cele machiate" Oscar Wilde
luni, 28 ianuarie 2013
esența gândirii lui Tolle Eckhart
The
primary cause of unhappiness is never the situation but your thoughts
about it.
One
of the key elements in Tolle's teaching is that,
Deep
within the mind is absolute stillness in which one can experience
'the joy of Being' .
miercuri, 26 decembrie 2012
sâmbătă, 17 noiembrie 2012
e bine de ştiut că...
- într-o situaţie de urgenţă, dacă n-ai mâncare, poţi să mânânci şi
furnici, sunt acrişoare la gust. Iar cele aflate în zone mai neumblate
de om au gust de lămâiţă.
- gândacii nu sunt foarte buni la gust, dar au proteine şi te salvează de foame, şi melcii la fel. După ploaie, poţi găsi o sută de melci într-un spaţiu foarte mic, dar nu poţi mânca mai mult de şase fiindcă stomacul e neobişnuit să-i digere.
- gândacii nu sunt foarte buni la gust, dar au proteine şi te salvează de foame, şi melcii la fel. După ploaie, poţi găsi o sută de melci într-un spaţiu foarte mic, dar nu poţi mânca mai mult de şase fiindcă stomacul e neobişnuit să-i digere.
- când
ţi-e foame, poţi mânca aproape orice iarbă. Scoarţa de copac nu e
nutritivă, dar păcăleşte creierul că ai mâncat ceva.
(Radu Peştean dixit)
Viaţa în sălbăticie
De trei ani, de când a părăsit oraşul şi a luat drumul pădurii, fostul ofiţer SRI, Relu Peştean, simte că s-a născut a doua oară. Doarme în fân, umblă numai desculţ, iar dimineaţa se spală pe faţă cu rouă. Și este ferm convins că ne-am născut cu toţii şamani, numai că am uitat asta. Până acum trei ani, Relu Peştean nu mersese niciodată desculţ prin iarbă, se mândrea că este fiul oraşului, născut şi crescut în lumea strâmtă a betoanelor. Dar într-o zi a avut o revelaţie: viaţa adevărată nu-i oraşul, ci natura şi sălbăticia. Atunci a abandonat totul, casă, serviciu, şi-a pierdut familia şi prietenii şi a luat-o singur de la capăt. O vreme a dormit în stradă; acum casa lui e un pat de paie sub cerul liber, sub şura unor prieteni.
De trei ani, de când a părăsit oraşul şi a luat drumul pădurii, fostul ofiţer SRI, Relu Peştean, simte că s-a născut a doua oară. Doarme în fân, umblă numai desculţ, iar dimineaţa se spală pe faţă cu rouă. Și este ferm convins că ne-am născut cu toţii şamani, numai că am uitat asta. Până acum trei ani, Relu Peştean nu mersese niciodată desculţ prin iarbă, se mândrea că este fiul oraşului, născut şi crescut în lumea strâmtă a betoanelor. Dar într-o zi a avut o revelaţie: viaţa adevărată nu-i oraşul, ci natura şi sălbăticia. Atunci a abandonat totul, casă, serviciu, şi-a pierdut familia şi prietenii şi a luat-o singur de la capăt. O vreme a dormit în stradă; acum casa lui e un pat de paie sub cerul liber, sub şura unor prieteni.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)